Örebro-kock bakom vinnande hjärtvänlig lunch!

Lunchfrämjandet har för femte året i rad tagit fram en Alla hjärtans lunch för att uppmärksamma lunchpausens friskvårdande egenskaper. Årets hjärtvänliga rätt är skapad av Niklas Edgren från Fazer Amica i Örebro och ska serveras i minst hundratusen portioner.

Fem kockteam från olika personalrestaurangföretag tävlade för att ta fram 2009 års hjärtvänliga rätt. Vinnare blev Fazer Amica-kocken Niklas Edgren, restaurangchef på Smak i Kumla och tidigare köksmästare på NorrTull i Örebro. Niklas vann med sin kärleksfullt tillagade Oxgryta i kärlekens tecken - smaksatt med jordgubbar och bubbel samt pepparbakad klyftpotatis och betor.

Projektet arrangeras till förmån för Hjärt-Lungfondens hjärtforskning och är ett samarbete mellan Lunchfrämjandet och en rad personalrestaurangföretag, däribland Fazer Amica där årets vinnarkock arbetar.

Alla hjärtans lunchen är tillagad enligt de nya reglerna för nyckelhålsmärkning och serveras på personalrestauranger och lunchkrogar över hela Sverige. Fazer Amica som länge har arbetat med att främja sunda lunchvanor har under det senaste året nyckelhålscertifierat över 60 restauranger, den största utbildningsinsatsen någonsin. Förra året deltog över 600 restauranger som tillsammans sålde cirka 80 000 portioner av den hjärtvänliga rätten. Målet i år är att restaurangerna ska servera minst 100 000 rätter.

Rätten serveras i år den 13 februari eftersom den 14: e, Alla hjärtans dag, infaller på en lördag.

Stöd Hjärt-Lungfondens kamp mot hjärt-kärlsjukdomar du också!
Titta efter bifogad affischen! Du hittar den där den hjärtvänliga lunchen serveras.