Över 2,5 miljoner svenskar har bakning som hobby

Glöm ridning, hockey och fotboll. Bakning av kakor och bakverk är fritidsintresset som breder ut sig bland svenskarna. Över 2,5 miljoner svenskar har bakning som hobby och närmare hälften av svenskarna säger att de blir lyckliga när de bakar. Det är bland de under 30 år som intresset växer mest. Det visar en ny undersökning gjord av Scandinfo på uppdrag av bak- och dessertvarumärket Ögon.

De senaste åren har inte bara antalet svenska bakbloggar exploderat, även tv-program och baktävlingar har ökat markant. Nu visar en ny undersökning gjord på uppdrag av bak- och dessertvarumärket Ögon att bakning som hobby är en växande trend. Nästan hälften mellan 16-29 år svarar att de bakar mer idag än för fem år sedan. Ännu fler, 51 procent, tror att de kommer att baka ännu mer om ytterligare fem år. I åldersgruppen uppger också över hälften att de känner sig lyckliga när de bakar och över en tredjedel, 35 procent, säger att bakning är deras fritidsintresse.

– Många har tröttnat på halvfabrikat och vill baka på riktigt, från grunden. Det naturliga ligger i tiden och bakning ger en välbehövd kontrast till en stressig vardag, säger Sofia Lindgren, produktchef för Ögon.

”Vi blir lyckliga av att baka”, säger 42 procent av personerna i undersökningen. Men bland den yngre svarsgruppen, 16-29 år, finns även en annan faktor inblandad – att imponera på vänner. 34 procent svarade att de vill imponera på sina vänner när de bakar, vilket är en stor skillnad mot åldersgruppen på 45-59 år där bara 12 procent instämmer i påståendet.

– För oss på Ögon är det viktigt att ge bakglädje och inspiration i köket oavsett anledning till att man bakar. Bakning är en perfekt hobby – avslappnande, roligt, kreativt och gott. Detta försöker vi också uppmärksamma i tävlingen Årets Bak- och Dessertmästare som just nu pågår för tredje året i rad, säger Sofia Lindgren.

Att sprida glädje är en viktig anledning till att man bakar, främst bland kvinnor där dubbelt så många som bland männen bakar för att glädja familj och vänner. Nästan 60 procent av svenskarna säger att man bakar för att sprida glädje. 27 procent säger att de bakar för att de älskar sötsaker och 31 procent bakar för att det är billigare än att köpa färdigt.

Undersökningen är genomförd av Scandinfo på uppdrag av varumärket Ögon. Sammanlagt har 1000 webbintervjuer genomförts under september 2012 på män och kvinnor mellan 16-70 år i Sverige.

Bakning som hobby
27 % av alla svenskar har bakning som hobby.
Män: 17%
Kvinnor: 37%
16-29 år: 35%
31-44 år: 31 %
45-59 år: 21%
60-70 år: 26%

Blir lyckliga när de bakar
42% av svenskarna blir lyckliga när de bakar
Män: 29%
Kvinnor: 55%
16-29 år: 53%
31-44 år: 50%
45-59 år: 37%
60-70 år: 35%

Bakar för att imponera på vänner
19% av alla svenskar bakar för att imponera på sina vänner
Män: 16%
Kvinnor: 21%
16-29 år: 32%
30-44 år: 24%
45-59 år: 12%
60-70 år: 13%

Bakar för att man älskar sötsaker
27% av alla svenskar bakar för att de älskar sötsaker
Män: 18%.
Kvinnor: 36 %
16-29 år: 53%
30-44 år: 37%
45-59 år: 20%
60-70 år: 11%

Bakar för att vänner och familj blir glada
56% av alla svenskar bakar för att göra andra glada
Män 38%
Kvinnor 77%
16-29 år: 61%
30-44 år: 69%
45-59 år: 52%
60-70 år: 48%

Bakar för att det är billigare än att köpa färdigt
31% av svenskarna bakar för att det är billigare än att köpa färdigt
Män: 21%
Kvinnor: 41%
16-29 år: 33%
30-44 år: 30%
45-59 år: 28%
60-70 år: 31%

Om Årets Bak- och Dessertmästare
Årets Bak- och Dessertmästare är en tävling för alla icke yrkesverksamma inom konfektyr-, konditori-, bageri- eller restaurangbranschen som älskar bakverk och desserter. Tävlingen pågår mellan vecka 38 och 45 och har inrättats för att främja skaparglädje, bakpassion och smakupplevelser. Den som vill delta i tävlingen beskriver sin bakpassion, laddar upp en beskrivning av sitt bakverk och tillhörande bild på tävlingssidan www.bakochdessert.se. Vinnaren erhåller titeln Årets Bak- och Dessertmästare 2012 och får därmed överta tävlingens vandringspokal. Ett presentkort på 15 000 kronor på Bagaren & Kocken delas ut till vinnaren och därtill en köksmaskin från Bosch. De inskickade bidragen bedöms utifrån fyra kriterier: Smak, kreativitet, utseende och passion. I juryn ingår bl.a Mia Öhrn – konditor och matskribent, Roy Fares – Årets Konditor 2010, Eva Nordlinder – chefredaktör på tidningen Hembakat och Hanna Widell, medieprofil och bloggare.

För bilder och mer information, vänligen kontakta:
Sofia Lindgren, produktchef, Fazer Bageri & Konfektyr Sverige
e-mail: sofia.lindgren@fazer.com, mobil: 072-244 34 70

Ida Nilsson, presskontakt
E-post:
ida.nilsson@valentin.se, Mobil: 0709-134037

Fazer Bageri & Konfektyr Sverige
Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) och bageri- och konfektyrprodukter. Koncernens omsättning år 2011 var knappt 1,6 miljarder euro, anställda 15 200, varav 2 700 i Sverige. Fazer Bageri & Konfektyr är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. I Sverige finns 5 bagerier och ett 15-tal bageributiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Fazer är ledande inom konfektyr i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tillverkningen är belägen i Finland och produkterna exporteras till 27 länder. Kända varumärken är bl a Karl Fazer, Dumle, Geisha, Tutti Frutti och Marianne. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: