• Fazer Group/

Produktåterkallelse: Fazer återkallar i Sverige som försiktighetsåtgärd ett begränsat parti Karl Fazer Apelsinkrokant, 145 gram

Fazer återkallar i Sverige som försiktighetsåtgärd ett begränsat parti Karl Fazer Apelsinkrokant 145g, där produkten innehåller Karl Fazer Tutti Frutti chokladkaka istället för Apelsinkrokant. Tutti Frutti-dragéerna i chokladkakan innehåller små mängder modifierad vetestärkelse, som är en allergen. Förpackningen för Karl Fazer Apelsinkrokant innehåller en märkning om att produkten "kan innehålla spannmål som innehåller gluten” men vetestärkelse är inte listad som ingrediens på produkten. Mängden allergen i Tutti Frutti produkten i fråga är under åtgärdsnivå. Risken för konsumenter anses vara liten. Denna återkallelse görs som en försiktighetsåtgärd.

Fazer återkallar i Sverige som en försiktighetsåtgärd produkter specificerade nedan. Observera att detta gäller endast produkter som är paketerade mellan klockslaget 19:00- 20:09.

Fazer återkallar följande produkter i Sverige:

Produktnamn: Karl Fazer Apelsinkrokant, 145 gram

Bäst före-datum: 28.05.2025

Paketerad mellan klockslaget 19:00-20:09

Fazer har informerat återförsäljare om återkallelsen som omedelbart tar bort de aktuella produktpartierna. Återkallelsen gäller inte andra produkter eller partier. Det är mycket viktigt för Fazer att konsumenter kan lita på våra produkters höga kvalitet och säkerhet. Vi beklagar eventuella besvär som orsakas av återkallelsen och kompenserar för redan inhandlade produkter.

Instruktioner gällande återbetalning

Vi kommer att återbetala för de produkter som är inhandlade av den aktuella produkten Karl Fazer Apelsinkrokant 145g med rätt datum samt tidsangivelse enligt ovan. Konsumenter hänvisas till Fazers konsumentkontakt:  https://www.fazer.se/konsumentkontakt

Bifoga en bild på produkten till reklamationen. Datum och klockslag på produktförpackningen ska synas på bilden.

Vid övriga frågor hänvisar vi till Fazers konsumentkontakt: https://www.fazer.se/konsumentkontakt

Ytterligare information för media: press@fazer.com

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FNinitiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.