• Fazer Group/

Produktåterkallelse: Kina Röd 185 grams påse återkallas omgående – jordnötsallergiker varnas

Fazer har fått information om att produkten Kina Röd 185 grams påse med bäst-före-datum 08.28.2013—10.25.2013 innehåller spår av jordnötter i form av jordnötsolja. Därför återkallas produkten omedelbart från marknaden och jordnötsallergiker varnas. Den aktuella produkten har bara sålts i Sverige.

Fazers produkt Kina Röd tillverkas på uppdrag av Fazer av en underleverantör. En nyligen genomförd kontroll hos dem har visat att en av råvarorna i produkten Kina Röd, en hasselnötsarom, innehåller jordnötsolja. Jordnötter är allergena och kan utgöra en risk för den som är allergisk mot denna ingrediens. Påsen är inte märkt med varning för ”spår av jordnötter” eftersom underleverantören intygat att fabriken är helt fri från jordnötter inklusive spår av jordnötter.

Beräkningar visar att vid intag av en hel påse Kina Röd 185 gram innebär det intag av små mängder (0,00009 mg) jordnötsprotein. För mycket allergiska personer kan detta innebära risk för allergisk reaktion.

Fazer återkallar därför alla påsar av Kina Röd 185 gram med bäst före datum bäst-före-datum 08.28.2013—10.25.2013. Produkten har funnits i handeln sedan september 2012.

Påsar med tidigare bäst före datum än ovan angivet är märkta med varning för ”spår av jordnötter” på påsen och berörs därför inte av återkallelsen. Den mindre påsen av samma produkt, Kina Röd 100 gram, är också märkt med ”spår av jordnötter” och berörs därför inte heller.

Fazer beklagar det inträffade och de obekvämligheter som det kan ha orsakat för konsumenterna. Fazer ser mycket allvarligt på det inträffade.

Konsumenter som har den aktuella Kina Röd-påsen med bäst-före-datum 08.28.2013—10.25.2013 ombeds returnera den till Fazer Konsumentkontakt alternativt returnera den till den butik där varan köpts.

Förpackningar kan skickas till:

Fazer konsumentkontakt
Fazer Bageri och Konfektyr Sverige
Kartåsgatan 3 A
53140  Lidköping

Fazer Konsumentkontakt svarar på frågor från konsumenter:
Telefon: 020-45 10 50
Kontaktformulär finns också på: http://www.fazer.se/Om-oss1/Kontakta-oss/Konsumentkontakt

För ytterligare information för media:
Per Sandberg, vd Fazer Bageri&Konfektyr i Sverige
Tel: +46 730 522 500, per.sandberg@fazer.com

Sofia Liljefors Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige
Tel +46 70 202 62 25, sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Fyra generationer senare, är Fazer fortsatt familjeägt och missionen densamma – att skapa smakupplevelser. Fazer-koncernen har affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster (Fazer Food Services) och bageri- och konfektyrprodukter (Fazer Bageri & Konfektyr). Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. Fazer har nästan 1 100 restauranger i Norden och Ryssland och serverar cirka 360 000 måltider dagligen. Konfektyrtillverkningen sker i Finland och produkterna exporteras till 27 länder. Fazer har totalt 21 bagerier och en kvarn och produkterna exporteras till över 15 länder. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2011. Koncernen har ca 15 200 anställda.

Taggar: