Raggmunk storfavorit hos svenska kockar

Trend eller tradition? Säkert är att husmanskosten består som favorit hos många gäster på svenska lunchrestauranger. Kockarna i Smakpanelen uttalar sig om sina husmanskostfavoriter och avslöjar recept på sina egna varianter av husmansklassikerna.

Fazer har frågat Smakpanelen, en panel av kockar på Fazers restauranger runt om i landet, om deras husmanskostfavoriter. Nära var femte kock tycker att raggmunk med stekt fläsk och lingon är den husmanskosträtt som smakar allra bäst. Därefter följer rotmos med fläsklägg som kammade hem drygt 12 procent av rösterna. På tredje plats kommer Wallenbergare med potatispuré och rårörda lingon, följt av kåldolmar med lingon och skirat smör.

Enligt undersökningen anser även 60 procent av kockarna att husmanskost är den mest populära maten bland sina gäster, från restauranger i Kiruna till Malmö.

– Vällagad husmanskost är oslagbart som lunchmat, det är en klassiker som alltid står sig. Vi näringsberäknar luncher och försöker ofta förnya klassikerna genom att byta ut tillbehören till något spännande och nytt. Exempelvis serverar vi pytt i panna med inlagda rotfrukter istället för vanliga rödbetor, det verkar gästerna uppskatta, säger Niclas Melin, kökschef på restaurang Fazer Lindhagensgatan.

Fazer Food Services driver 300 restauranger, caféer och konferensanläggningar runt om i Sverige, de flesta under varumärket Amica, och serverar i genomsnitt 100 000 måltider per dag.

Längre ner följer ett urval av kockarnas bästa recept på husmanskost.

Resultat från undersökningen

Kockarnas topp fem husmanskosträtter
1. Raggmunk med stekt fläsk och lingon: 17 %
2. Rotmos med fläsklägg: 12 %
3. Wallenbergare med potatispuré och rårörda lingon: 11 %
4. Kåldolmar med lingon och skirat smör: 9 %
5. Slottsstek med gräddsås, kokt potatis och vinbärsgelé: 6 %

Andra resultat från undersökningen
- En tredjedel av kockarna tycker det viktigaste med en måltid är att man tar sig tid att njuta av maten
- En lunchmåltid bör vara mellan 30 och 45 minuter, anser majoriteten av kockarna
- Över hälften av kockarna anser att en optimal måltid följer tallriksmodellen

Om Smakpanelen
Panelen består av 300 kockar som arbetar på någon av Fazers restauranger och caféer runt om i landet. Undersökningen är genomförd av Fazer via en webbaserad enkät under oktober 2010. Resultaten i denna undersökning baseras på 82 svarande kockar.

För mer information vänligen kontakta:
Johanna Blom, Kommunikationsdirektör Fazer
Telefon: 08-470 72 77, mobil: 076-135 52 25, e-post: johanna.blom@fazer.com

Smakpanelens bästa recept på husmanskost

Raggmunk med stekt rimmat fläsk och rårörda lingon
Recept av Niclas Melin, kökschef på restaurang Fazer Lindhagensgatan.

4 portioner:
800-900 g fast potatis
2 dl vetemjöl
1 ägg
3 dl standardmjölk
1 tsk salt
½ riven gul lök riven
800 g rimmat fläsk

Skala potatisen. Vispa ihop ägg och lite av mjölken och saltet, tillsätt sedan mjölet. Vispa till en jämn smet och häll på resten av mjölken tillsammans med löken. Stek fläsket, spara och sila stekflottet för att steka raggmunkarna i. Riv ner potatisen i mjölksmeten och stek sedan raggmunksmeten. Stek fläsket knaprigt.

Rårörda lingon:
6 dl lingon
2 dl strösocker

Rör ihop tills sockret löst sig och lingonen börjar mosa sig lite.

Bagarbrass
Recept av Mattias Granath, kock på skolrestaurang Rudbeckianska Gymnasiet.

Det här är ett recept som Mattias mormors far ofta lagade. Han arbetade som bagare och hade sällan tid till att laga mat. På så vis kom den här snabba rätten till. Framförallt barnen i Mattias familj älskar den här rätten!

500 g nötfärs
2 gula lökar
1 msk soya
Gräddmjölk (50/50 grädde och mjölk)
1 tärning köttbuljong
Vitpeppar
Salt

Bryn färsen och löken, strö på vetemjöl. Krydda och släng i en buljongtärning. Häll på gräddmjölken. Koka upp tills att rätten får rätt konsistens, ska vara som en gryta. Servera med nykokt potatis, kokta grönsaker och lingonsylt.

Isterband med stuvad potatis, senap och inlagda betor
Recept av Niclas Melin, kökschef på restaurang Fazer Lindhagensgatan.

4 portioner:
4 småländska isterband
12-14 st kokta potatisar skivade i 1,5 cm tjocka skivor
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
Salt och peppar
4 msk persilja
1 tsk gula senapsfrön

Fräs senapsfröna i smöret, tillsätt vetemjöl och sedan varm gräddmjölk. Vispa till en slät sås och låt sjuda i 8 min. Tillsätt den skivade potatisen. Smaka av med salt och nymald vitpeppar innan servering tillsammans med persiljan. Snitta isterbanden och stek i smör.

Inlagda betor:
400 g rödbetor
400 g gulbetor
Vatten
3 msk salt
4 dl kokspad
1 dl ättikssprit
1,2 dl strösocker
0,5 tsk vitpeppar
3 st lagerblad
4 st kryddpepparkorn

Tvätta av och ta bort blasten från betorna. Koka i vatten med salt tills betorna är klara, ca 20-45 min. Ta upp dem, låt svalna och sila av kokspadet (4 dl). Tillsätt ättikssprit, socker och kryddor, låt lagen koka upp. Gnid av skalet från betorna med händerna, skär ner betorna i lite grövre bitar. Slå på lagen på betorna och låt allt svalna.

Fazer-koncernen: Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och 300 restauranger, konferensanläggningar och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2008 (proforma) och har cirka 17 000 anställda, varav cirka 3 500 i Sverige.