Rolf Ladau verkställande direktör för Fazer Konfektyr

Rolf Ladau har utnämnts till verkställande direktör för affärsområdet Fazer Konfektyr och medlem av Fazer-koncernens ledningsgrupp från och med 12.1 2015. Han har omfattande internationell erfarenhet från fem globala företag i dagligvarubranschen, från både affärs- och marknadsföringsroller.

Under sin karriär har Rolf Ladau har jobbat för fem ledande internationella företag i dagligvarubranschen – Unilever, Kellogg’s, Gillette, Procter & Gamble och Coca-Cola – i lokala, nordiska, europeiska och globala roller inom marknadsföring och varumärkesbyggande. Han kommer från Coca-Cola där han har ansvarat för strategierna för det globala varumärket, tillgångar, innovation och kommunikation för företagets sport- och energidrycksvarumärken.

Rolf Ladau ersätter Christoph Vitzthum i rollen som verkställande direktör för affärsområdet Fazer Konfektyr. Christoph Vitzthum har tillfälligt verkat som verkställande direktör för Fazer Konfektyr vid sidan av sin roll som koncernchef för Fazer-koncernen.

I Fazers konfektyrstrategi ligger fokus på att växa inom konfektyrprodukter av nya slag – Fazer introducerar sina varumärken i nya kategorier som kex, glass och söta bakverk.

Rolf Ladaus CV och foto finns på www.fazer.fi/media "Media_Press/CVs"

Kontakter från media:
Ulrika Romantschuk, Fazer-koncernens direktör för kommunikation och varumärkesledning , tel. +358 40 566 4246
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn(at)fazer.com

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser