Så äter vi 2019: Lupiner, bönor och guld

Nya proteiner som lupiner och ”köttfritt” kött och intresset för välgörande mat är två av de stora mattrenderna på ingång. Så många som 52% av svenskarna vill äta en personanpassad diet, det vill säga mat anpassad utifrån individuella näringsbehov. Samtidigt märks en tydlig trend med glitter och glamour i maten, och när vi äter ute jagar vi en helhetsupplevelse där såväl maten och atmosfären som restaurangens ”story” och värderingar spelar in. Det är något av innehållet i Fazers färska trendrapport ”Framtidens Mat 2019”.

Fazer har, baserat på gedigna spaningar runt om i världen, intervjuer med forskare, kockar och andra som arbetar med mat, och en bred nordisk konsumentundersökning tagit fram rapporten Framtidens Mat 2019. Konsumentundersökningen ger svar på hur vi i Norden ser på välgörande och klimatsmart mat, och vad vi skulle kunna tänka oss att kompromissa med för klimatets skull.

Undersökningen visar bland annat att nordborna är positiva till att äta mat gjord på livsmedel som är nära bäst-före-datum (43% av svenskarna, 37% av danskarna, 49% av norrmännen och 35% av finnarna). Undersökningen visar också att 31% av svenskarna kan tänka sig att äta mer vegetabiliskt protein som havre, soja eller liknande, medan bara 9% av svenskarna och 7% av danskarna och norrmännen kan tänka sig att äta insekter för att skydda miljön. Finnarna är däremot mer positivt inställda, där kan 15% tänka sig att äta insekter om det ger en positiv effekt på miljön. En betydande andel av nordborna är också intresserade av att köpa mat- och dryck som har specifika hälsoeffekter som till exempel att ge extra energi eller vara bra för tarmhälsan och immunförsvaret.

- Välbefinnande, hälsa och hållbarhet är hjärtefrågor för oss på Fazer och undersökningen bekräftar att de också är viktiga för våra gäster. Särskilt intressant är inställningen till mat som är välgörande och viljan att förändra sina vanor för att göra miljön gott. Rapporter som denna ger oss viktiga insikter i utvecklingsarbetet som gör att vi på förhand kan känna oss trygga i att nya koncept, som exempelvis vårt helvegetariska Wicked Rabbit, landar rätt, säger Malin Barkman, Marketing Manager, Fazer Food Services Sverige.

Fazer Food Services har ca 1100 restauranger i norden varav ca 200 i Sverige och. I norden serverar Fazer ca 400 000 matgäster dagligen varav 85 000 av dem i Sverige.

Fem spännande teman som tas upp i rapporten:

• Hur tarmfloran och vad vi äter påverkar hjärnan
  • Vad vi kan vänta oss när mat möter modern teknisk utveckling
  • Vilka gröna klimatvänliga trender som är hetast just nu
  • Hur resterna på tallriken blivit en hållbarhetsfråga
  • Hur våra sinnen samspelar för att förstärka den goda smaken

Källa: Fazers Trendrapport om Framtidens Mat 2019.

För att ladda ner rapporten i sin helhet, vänligen klicka här

För mer information, kontakta:

Malin Barkman Lind, Marketing Manager
Fazer Food Services Sverige
Epost: malin.barkman.lind@fazer.com

Ebba Lagersten, presskontakt
Fazer Food Services Sverige
Epost: ext-ebba.lagersten@fazer.com
Tel: +46 708621938

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: