Samarbetsförhandlingarna i Fazer-koncernen avslutade

Fazer-koncernen utvecklar och effektiviserar sin affärsverksamhet och förnyar därmed sin organisation. Samarbetsförhandlingarna som berört tjänstemän och högre tjänstemän i Finland avslutades torsdagen den 12.11.2009. Beslut om behovet av personalminskningar kommer att fattas så snart som möjligt. Information om personalminskningarna kommer att publiceras vecka 47.

Fazer slår samman sin bageri- och konfektyrverksamhet till ett affärsområde. Behovet av samarbetsförhandlingarna i Oy Karl Fazer Ab, Fazer Bageri Ab, Fazer Konfektyr Ab och Fazer Choklad Ab är en följd av åtgärderna för att skapa nya verksamhetsmodeller och eliminera överlappningar. Samarbetsförhandlingarna avslutades efter en sex veckor lång förhandlingsperiod. I förhandlingsförslaget uppskattades personalminskningarna beröra högst 137 personer i Finland. ”Vår målsättning är att fatta besluten gällande den nya organisationsstrukturen och personalminskningarna i de olika bolagen så snart som möjligt. Därefter kontaktar vi personligen alla berörda personer”, säger Fazers koncernchef Karsten Slotte. Målet är att informera om antalet personalminskningar per bolag under vecka 47. I och med Fazers organisationsförändring bildas två affärsområden i koncernen. Bageri- och konfektyrverksamheten slås samman fr.o.m. början av år 2010. Restaurang- och serviceverksamheten bildar det andra affärsområdet. Målet är att stärka Fazers varumärken, öka kännedomen om konsumenterna samt fördjupa samarbetet med kunderna. Ytterligare upplysningar: Karsten Slotte, koncernchef, tfn +358 40 507 7065 Ulrika Romantschuk, kommunikationsdirektör, tfn +358 40 566 4246