Sirkku Erlandsson utnämnd till VD för Fazer Konfektyr i Sverige

Ekonom Sirkku Erlandsson (38) utnämns till VD för Fazer Konfektyr AB i Sverige från och med den 3 september 2008. Fazer Konfektyr AB är det svenska dotterbolaget i Fazer Konfektyr, som är Fazer-koncernens nya division då Cloetta Fazer delas vid årsskiftet.

Sirkku Erlandsson har en lång och mångsidig erfarenhet av olika marknadsföringsuppgifter i Sverige och Finland. Hon har även varit med och startat Fazers konfektyrverksamhet i Estland och Tjeckien. Senast har hon varit stationerad i Stockholm och jobbat inom Cloetta Fazer AB:s marknadsorganisation som kategoridirektör med ansvar för chokladprodukter. Under åren 2004-2005 jobbade hon som marknadsdirektör inom Cloetta Fazers marknadsorganisation i Finland.

”Jag är mycket nöjd med att Sirkku Erlandsson ska leda vår verksamhet i Sverige. Hon har en god förståelse för behoven på olika marknader och hon har under de senaste åren skickligt utvecklat såväl Fazers som Cloettas varumärken. Efter att ha bott och arbetat i Sverige under de senaste tre åren känner hon den svenska konfektyrmarknaden och konkurrensläget väl. Hennes erkänt goda ledaregenskaper har en viktig roll då vi bygger upp vår nya försäljnings- och marknadsföringsorganisation i Sverige”, säger Jesper Åberg, som tillträder som VD för affärsenheten Fazer Konfektyr efter delningen av Cloetta Fazer.

Sirkku Erlandssons uppdrag som VD blir att driva och utveckla Fazer Konfektyrs verksamhet i Sverige. Under höstens lopp kommer hon att i samarbete med bolagets kommersiella direktör och vice VD Mats Hallstensson att leda uppbyggandet av den svenska försäljnings- och marknadsföringsorganisationen. Delningen av bolaget slutförs vid årsskiftet på ett samordnat sätt så att den goda relationen till företagets kunder och varumärkenas marknadsposition behålls.

Sverige Fazer-koncernens andra hemmamarknad

Fazer-koncernen har med affärsenheterna Fazer Bageri och Fazer Amica en stor verksamhet i Sverige. Totalt har Fazer idag ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 2,1 miljarder kronor (ca 224 miljoner euro) i Sverige.

Nu utökas verksamheten med affärsenheten Fazer Konfektyr. Fazer Konfektyrs proforma nettoomsättning är 2 407 miljoner SEK (ca 257 miljoner euro). Det kommande bolaget har en marknadsandel på 42 procent i Finland, respektive 9,6 procent i Sverige.
Fazer Konfektyrs kända varumärken är bland annat Karl Fazer, Geisha, Dumle, Tutti Frutti, Salta katten och Marianne.
– Vi ser fram emot att utveckla Fazers konfektyrverksamhet i egen regi. Sverige är vår andra hemmamarknad och vi ser stor tillväxtpotential för hela vår verksamhet här. Vårt mål är att erbjuda fler Fazer-produkter och -tjänster på den svenska marknaden i framtiden”, säger Fazers koncernchef Karsten Slotte.

För tilläggsinformation:
VD Jesper Åberg, Fazer Konfektyr, tel. +358 40 754 4964,