Snabbmat och slow cooking – på påsken passar allt

När Sveriges största smakpanel samlas för att tycka till om påskmaten och dela med sig av sina bästa matlagningstips betonar kockarna framför allt gott umgänge. Vårsol och avsaknaden av julstress och matmåsten gör påsken till den roligaste och mest kreativa högtid vi har.

”Njut av årets bästa högtid, välj ditt umgänge själv och laga den mat som du gillar, säger Helena Wolmsjö, restaurangchef på Kajkanten i Göteborg. Det finns endel rätter som går fort att laga och andra som tar länge. Allt är upp till var och en och man slipper laga samma rätter år efter år efter år. Fazers smakpanel består av hundra kockar från hela Sverige. I Smakpanelen ingår matlagare från Fazers företagsrestauranger, skolor och caféer, från Kiruna i norr till Lund i söder. Här finns även konferenshotell som Ulfsunda och Hässelby Slott i Stockholm, en del av Fazer Konferens, samt Fond i Göteborg, som nyligen försvarade sin stjärna i Guide Michelin. På Ulfsunda Slott huserar stjärnkocken Tomas Diederichsen, som var med i finalen av Årets kock 2009 och blev vald till Sveriges Köttkock 2007. Han vet hur man fixar en riktigt god lammbog till påsk. Följ bara receptet och succén är garanterad. Eller så gör du som Anneli Jansson, vik restaurangchef på Bistro Amica på Södersjukhuset; en snabb och enkel – och smarrig – laxbagel till påsk. För mer information, vänligen kontakta: Johanna Blom, Kommunikationschef, Fazer Tel. 076 – 135 5225, e-post: johanna.blom@fazer.se PÅSKRECEPT FRÅN FAZER LAMMBOG – för dig som älskar slow cooking – kryddad med rostad fänkål och bakad i ett dygn med nässelkräm, kronärtskocka och frasigt lammbräss (av Tomas Diederichsen, Köksmästare på Ulfsunda Slott), 4 personer Lammbog 800g urbenad lammbog 6g fänkålsfrön salt Rosta fänkålsfrön i en torr stekpanna tills de tar färg. Mixa. Putsa och bryn lammbogarna gyllenbryna i olja. Krydda med salt och rostade fänkålsfrön. Vacca lammbogarna eller lägg dem i en förslutbar plastpåse och baka i ugn på 60 grader i 24 timmar. Ta ut köttet påsen och skär i portionsbitar. Servera. (Ska det serveras senare, värm upp i påsen) Nässelkräm 500g nässlor/spenat 2dl mjölk 1 msk mjöl 1 msk smör salt Blanchera nässlorna och mixa till en kräm. Smält smöret och vispa i mjölet. Tillsätt mjölken och koka till en tjock bechamelsås. Sila. Tillsätt nässelkrämen och krydda med salt. Servera Kronärtskocka 4st mini kronärtskockor citron salt socker timjan Skala kronärtskockorna och koka dem mjuka i vatten, smaksätt med citronjuice, salt, socker och timjan. Låt svalna i lagen och dela på mitten. Servera. Krispigt lammbräss 100g lammbräss 1st ägg 20g mjöl 35g panko, ströbröd Koka upp lammbrässen i saltat vatten, sila och kyl. Ta bort hinnor, och skär ner i mindre bitar. Dubbelpanera i mjöl, ägg och ströbröd, sedan ägg och ströbröd igen. Fritera gyllenbruna och krydda med salt. Servera. Garnera gärna med strimlad ramslök. Njut! BAGEL MED RÖKT LAX – för dig som vill äta gott men inte har tid att stå i köket (av Anneli Jansson, vik restaurangchef ökt lax på Bistro Amica, Södersjukhuset, Stockholm). Recept per person: 15gr Philadelfiaost 2-3 skivor lax 1-2 skivor tomat 15g lökringar dill Bred Philadelphiaost på en brödskiva, lägg på skivad tomat och lökringar. Sen är det bara den rökta laxen som återstår och en liten dillkvist som pricken över I-et. Snabbt, enkelt och gott!

Taggar: