Tero Tynkkynen utnämnd till chef för Fazer-koncernens kommersiella enhet

Tero Tynkkynen (f. 1969) har utnämnts till chef för Fazer-koncernens kommersiella enhet och medlem i Fazers ledningsgrupp. Tero har varit tillförordnad chef för den kommersiella enheten sedan den 1 mars 2024 och har visat ett berömvärt ledarskap i styrningen av den nyinrättade kommersiella enheten.

Tero Tynkkynen kom till Fazer från Futuoffice Oy, där han arbetade som utvecklingschef. Tero har även innehaft olika chefsbefattningar på både Amer Sports och Procter & Gamble.

"Jag är mycket glad över att kunna utnämna Tero till chef för Fazer-koncernens kommersiella enhet. Tero kommer att leda Fazer-koncernens nya kommersiella enhet, som är väsentlig för att främja tillväxt och ytterligare förbättra våra kundrelationer genom en gemensam och djupgående förståelse för våra kunder och konsumenter inom hela organisationen. Den kommersiella enhetens goda start är lovande, och jag ser fram emot att se den fullt ut stödja Fazers affärsverksamheter och strategiska mål”, säger Christoph Vitzthum, VD och koncernchef.

"Mina första månader på Fazer har varit spännande och jag är ivrig att fortsätta arbetet med vårt engagerade team. Jag ser fram emot att driva tillväxt med våra fantastiska varumärken och produkter, både på våra lokala marknader och internationellt”, säger Tero Tynkkynen.

För mer information, vänligen kontakta:

Joséphine Mickwitz, EVP, Kommunikation & Hållbarhet, Fazer-koncernen,
josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 400 784 889

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.