Tero Tynkkynen utnämnd till tf. chef för Fazer-koncernens kommersiella enhet

Tero Tynkkynen (f. 1969) har utnämnts till tillförordnad chef för den kommersiella enheten och medlem i Fazers ledningsgrupp från och med den 1 mars 2024. Han kommer att leda koncernens nyinrättade kommersiella enhet och innehar positionen tills den pågående rekryteringsprocessen för den permanenta chefen för den kommersiella enheten har slutförts.

Tero Tynkkynen kommer till Fazer från Futuoffice Oy, där han har arbetat som utvecklingschef. Innan detta har Tero innehaft olika chefsbefattningar på både Amer Sports och Procter & Gamble.

"Tero har lång erfarenhet av att leda affärsverksamheter i stora internationella företag och är en ledare med en stark kommersiell vision och drivkraft. Tero kommer att leda Fazer-koncernens nya kommersiella organisation, som har etablerats för att driva tillväxt och ytterligare fördjupa våra kundrelationer genom ett enhetligt förhållningssätt gentemot kund samt en gemensam kund- och konsumentförståelse inom hela organisationen. Jag önskar Tero varmt välkommen till Fazer", säger Christoph Vitzthum, VD och koncernchef.

"Fazer är ett pålitligt samt älskat varumärke i Finland och företaget har redan en god marknadsposition i Nordeuropa. Jag är mycket glad över att bli en del av teamet och ser fram emot att bygga upp den nya kommersiella enheten och bidra till Fazers tillväxt både på den inhemska marknaden och internationellt”, säger Tero Tynkkynen.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Joséphine Mickwitz, EVP, Kommunikation & Hållbarhet, Fazer-koncernen,
josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 400 784 889

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.