Tillväxt och positiv resultatutveckling i Fazer-koncernen

Fazer-koncernen expanderade år 2006 verksamheten genom företagsförvärv i Lettland, Norge och i Ryssland. Koncernens omsättning steg till över en miljard euro, rörelsevinsten uppgick till över 40 miljoner euro. Soliditeten var 64 procent. Fazer Amica ökade sin omsättning, utvecklade nya koncept och växte genom företagsförvärv. Fazer Bageri överskred förväntningarna, ökade sina marknadsandelar och lanserade nya produkter. Candykings omsättning växte och divisionen fick betydande nya kunder. Beslut fattades om att bageriverksamheten i Ryssland kommer att utgöra en egen division, Fazer Ryssland.

År 2006 steg Fazer-koncernens omsättning med 8,4 procent jämfört med året innan och uppgick till 1 068,7 miljoner euro (986,3 miljoner euro år 2005). Koncernens rörelsevinst uppgick till 40,7 miljoner euro (38,2). Av rörelsevinsten utgjorde koncernens tre divisioner 32,1 miljoner euro (23,0), vilket är en ökning på nästan 40 procent jämfört med året innan. Cloetta Fazers och övriga intressebolags andel av resultatet var 6,7 miljoner euro (6,4), och engångsposternas andel var 1,9 miljoner euro (8,8).

”Koncernens tillväxt- och utvecklingsstrategi förverkligades till stora delar enligt plan. På flera marknader lyckades divisionerna positionera sig väl i förhållande till rådande trender och utveckling. Både omsättningen och det operativa resultatet överträffade våra målsättningar”, konstaterar koncernchef Berndt Brunow.

Marknaden präglades av fortsatt konsolidering inom handeln och högre råvarukostnader, bland annat steg priset på säd betydligt. Signifikant var även att ett stort antal måltidstjänstavtal omförhandlades. Debatten om kost och hälsa fortsatte framför allt i Sverige, men också i Finland. I de baltiska länderna steg lönerna betydligt. I Ryssland var konsumtionsökningen kraftig.

Fazers starka ekonomi och investeringar främjade tillväxten

Koncernens finansiella position var fortfarande stark. Soliditeten var hög och uppgick till 64 procent (63). Under året investerade koncernen 58,1 miljoner euro i företagsförvärv inom contract catering i Lettland, Norge och i Ryssland samt i uppgradering av bageriernas produktionslinjer i synnerhet i Ryssland. Tack vare förvärven och investeringarna stärkte Fazer sina positioner avsevärt på dessa marknader. Det sysselsatta kapitalet uppgick år 2006 till i genomsnitt 489,0 miljoner euro. Av detta hänförde sig 458,0 miljoner euro till koncernens divisioner och 31,0 miljoner euro till övrig verksamhet.

Ökad omsättning, nya koncept och företagsförvärv för Fazer Amica

Fazer Amica är det ledande företaget i Norden och Baltikum inom contract catering. År 2006 ökade Fazer Amicas omsättning med 3,4 procent till 513,0 miljoner euro och rörelsevinsten förbättrades betydligt. Fazer Amica satsade på utvecklingen av verksamheten, genom att utveckla nya koncept, förnya varumärkena, utveckla IT-infrastrukturen och utöka verksamheten genom företagsförvärv. Företags- och studentrestauranger som verkar under Amica-varumärket uppdaterades i alla länder. I Finland och Sverige öppnades nya café-restauranger under Fazer-varumärket. Fazer Amica fick betydande nya kunder, till exempel bankkoncernen SEB och skolor i Helsingfors stad. I Danmark tecknades ett avtal om måltidstjänster med Novo Nordisk-bolagets 13 företagsrestauranger, och nya kunder i Norge var bland annat restaurangerna hos företagen Wikborg Rein och Klaveness.

Fazer Bageri överskred målsättningarna och ökade marknadsandelarna

Fazer Bageri är det ledande bageriföretaget i Östersjöområdet. År 2006 ökade bageriverksamhetens omsättning med 14 procent till 427,1 miljoner euro, och rörelsevinsten överskred målsättningen. Detta berodde till stor del på lyckade produktinnovationer och på den starka utvecklingen i S:t Petersburg. Omsättningsökningen var särskilt stor på den ryska och den baltiska marknaden. Under slutet av året ökade Fazer Bageris försäljning i Finland tack vare flera produktnyheter. Resultatet förbättrades märkbart jämfört med året innan, tack vare omfattande effektiveringsåtgärder. År 2006 satsade Fazer Bageri särskilt på produktutveckling och på varumärken som motsvarar konsumenternas förväntningar och önskemål. Detta ledde till ökade marknadsandelar på alla marknader.

Candyking växte och fick betydande nya kunder

Candykings försäljning ökade betydligt. Omsättningen steg till 125,9 miljoner euro (115,4). Däremot uppnådde resultatet inte samma nivå som år 2005, vilket bland annat berodde på högre engångskostnader till följd av förnyelsen av Candykings visuella identitet och av den snabba tillväxten i Storbritannien. I Sverige ökade försäljningen och resultatet jämfört med föregående år trots att konfektyrmarknaden i Sverige minskade med fem procent under år 2006. I juni ingick Candyking ett försäljningsavtal med det svenska företaget ICA, vilket gjorde att omsättningen under sista tertialet ökade betydligt. I Storbritannien fortsatte volymtillväxten och i augusti undertecknades ett försäljningsavtal med varuhuskedjan Woolworths, vilket innebär att Storbritannien kommer att bli Candykings näststörsta marknadsområde efter Sverige.

Fazer växte och utvecklades på sina största marknader i Finland, Sverige och Ryssland

Fazers verksamhet är mycket lokal och arbetskraftsintensiv. Bolaget vill delta i utvecklingen av de omgivande samhällena och bidra till att de orter där bolaget är verksamt håller sig livskraftiga och driftiga. För att nå framgång lokalt krävs kännedom om de lokala smakpreferenserna och konsumtionsvanorna samt kundfokuserad verksamhet och kunniga medarbetare.

Fazer utnyttjar sitt starka varumärke i Finland

I Finland har Fazer 900 restauranger, 11 bagerier, en kvarn och 1 600 försäljningsställen för lösgodis. Koncernen sysselsätter närmare 6 300 personer i Finland. På koncernens största marknadsområde Finland steg omsättningen med 3,4 procent till 514 miljoner euro.

Fazer-varumärket är ett av de högst värderade varumärkena i Finland. I en varumärkesundersökning som tidningen Markkinointi & Mainonta och Taloustutkimus genomförde kom Fazer Blå på delad första plats och Fazer på femte plats. Bland de hundra starkaste varumärkena fanns fem av Fazer-koncernens varumärken. Utnyttjandet och utvecklandet av de starka varumärkena syntes i Fazer Amicas företagsrestauranger och i café-restaurangerna samt i Fazer Bageris lanseringar av nya produkter.

Fazer ökade sina marknadsandelar i Sverige

I Sverige har Fazer 300 restauranger, två bagerier och 1 500 försäljningsställen för lösgodis. Koncernen sysselsätter 2 630 personer i Sverige och omsätter cirka 280 miljoner euro. Utvecklingen i Sverige är mycket positiv. Fazer Amica fick viktiga nya kunder, dess kompetenta medarbetare lyckades ypperligt i olika branschtävlingar, och företaget skapade ett nytt servicekoncept åt bland annat varuhuset Åhléns.

Fazer Bageris marknadsandel och försäljning ökade trots att den totala marknaden inte växer. I bageriet i Lidköping installerades ett nytt system för hantering och dosering av råvaror för att kunna svara på den ökade efterfrågan på bland annat fullkornsbröd. Investeringens värde uppgick till 63 miljoner kronor. Candykings försäljning i Sverige växte med 9 procent trots den utmanande marknadssituationen.

Fazer växer starkt i Ryssland

Fazer är det största bageriföretaget i Ryssland, och bolagets fem bagerier sysselsätter 3 500 personer. Bageriverksamheten i Ryssland har under de senaste tre åren vuxit med i genomsnitt 39 procent per år, och omsättningen utgör för närvarande cirka 14 procent av hela koncernens omsättning. I november köpte Fazer måltidstjänstbolaget Abela Services CIS i S:t Petersburg. I och med förvärvet inledde Fazer Amica måltidstjänstverksamhet även i Ryssland enligt sin tillväxtstrategi.
Fazer-koncernen förnyar sin organisationsstruktur och bageriverksamheten i Ryssland kommer att utgöra en egen division, Fazer Ryssland. Koncernens ekonomidirektör Harri-Pekka Kaukonen har utnämnts till verkställande direktör för divisionen från och med den 1 april 2007. ”Enligt vår strategi är Ryssland ett av våra viktigaste tillväxtområden, och vårt mål är fortsatt tillväxt genom företagsförvärv och organisk tillväxt”, konstaterar koncernchef Berndt Brunow.

Konsumentorienterad verksamhet och förståelse för trender

Fazer verkar i branscher där förståelse för konsumenternas och kundernas behov och utveckling av verksamheten enligt rådande trender är grundförutsättningar för en framgångsrik affärsverksamhet. De trender som starkast påverkar Fazers affärsverksamhet är helhetsbetonat välmående, konsumentens längtan efter individuell valfrihet samt vikten av innovativa produkter och tjänster som ger mervärde för kunder och konsumenter. Samtidigt förutsätter den hårdare konkurrensen en mycket effektiv och integrerad verksamhet.

”Under de senaste åren har vi investerat mycket i effektivering av verksamheten, ökad kompetens, samarbete samt i en övergripande varumärkesstrategi”, säger Berndt Brunow. ”De här åtgärderna har resulterat i att vår interna effektivitet märkbart har förbättrats, i synnerhet inom inköpsfunktionen och informationsteknologin. Hälsa, kvalitet och säkerhet är centrala element i hela vår verksamhet, och i fjol fastställde vi koncernens näringspolicy. Vi tar fortlöpande fram nya tjänster samt goda produkter som också är hälsosamma. Bra exempel på vårt utvecklingsarbete är lunchkonceptet Må gott hos Fazer Amica i Sverige samt Fazer Bageris bröd Ruisihme som sänker kolesterolet och blodtrycket.”

Innovationer skapas i en miljö som präglas av en öppen dialog. Exempel på Fazers innovationer är förnyelsen av det anrika Karl Fazer Caféets och Fazer-caféernas koncept, förnyad design för Amica-företagsrestaurangerna, ny visuell image för Candyking samt Fazer Bageris många framgångsrika produktnyheter. Bland produktnyheterna kan nämnas Fazer Ruistoast som valdes till Årets Finländska Livsmedel år 2006 samt Candykings nya transportförpackning av papp, som är både miljövänlig och billigare.

Hos Fazer ger ett gott arbete mersmak

Personalen är Fazers viktigaste tillgång. ”Det är viktigt att vi varje dag lever upp till kundernas och konsumenternas förväntningar – dagens bröd eller måltid kan inte utebli en dag och i stället levereras dubbelt nästa dag. Detta innebär att motiverade, engagerade och kompetenta medarbetare är oersättliga för vår framgång”, poängterar koncernchef Berndt Brunow.

Fazer vill vara en attraktiv arbetsplats för kompetenta människor. Resultatet av den årliga personalundersökningen visar att medarbetarna är klart nöjdare med Fazer än den europeiska jämförelsenormen. Dessutom har resultaten förbättrats inom de flesta delområden jämfört med föregående år. År 2006 skapades en gemensam personalstrategi för koncernen. De klart största utmaningarna de närmaste åren kommer att vara att hitta yrkeskunnig arbetskraft i alla länder samt att se till att den nuvarande personalen orkar. Fazer har under de senaste åren satsat mycket på aktiv dialog och medarbetarnas välbefinnande.

I Finland tog man år 2006 i bruk den första delen av det nya personaldatasystemet, Fazer Arc. Införandet av systemet kommer att fortsätta i de övriga länderna under år 2007. Fazer Arc förenklar upprätthållandet och ihopsamlandet av personaldata, effektiviserar rekryteringsprocessen och erbjuder verktyg för systematiskt utvecklande av personalen.

År 2006 hade Fazer-koncernen i genomsnitt 13 147 medarbetare (12 427). Vid utgången av året var antalet 15 276 (14 776). Ökningen beror bland annat på Fazer Amicas tillväxt i Danmark och i de baltiska länderna samt på tillväxten inom Fazer Bageri i Baltikum och Ryssland.

Fazer publicerade sin företagsansvarsrapport
”Ett ansvarsfullt sätt att arbeta har alltid hört till Fazer-koncernens traditioner och utgör en integrerad del av vår företagskultur. Fazer vill ha en aktiv och synlig roll i samhället och ta ansvar i samhällsfrågor”, betonar koncernchef Berndt Brunow.
Under år 2006 genomförde koncernen ett omfattande företagsansvarsprojekt och publicerade sin första företagsansvarsrapport. Rapporten innehåller koncernomfattande principer för företagsansvaret, såsom definitioner av företagsansvarspolitiken, det ekonomiska och sociala ansvaret samt miljöansvaret. Rapporten beskiver också hur Fazer i praktiken genomför och följer upp den ansvarsfulla verksamheten. Företagsansvarsrapporten som fokuserar på koncernens verksamhet i Finland följer de internationella GRI-rapporteringsinstruktionerna (Global Reporting Initiative). Fazer vill genom rapporten på ett enhetligt sätt informera alla intressegrupper om sitt sätt att arbeta. Koncernen kommer att på sikt utöka rapporteringen så att den gäller alla Fazer-länder.
Positiva utsikter för år 2007

Fazers märkbart förbättrade resultat och den positiva volymökningen år 2006 utgör en solid grund för fortsatt utveckling av verksamheten i enlighet med bolagets strategi för tillväxt och utveckling. Tillväxtutsikterna för år 2007 är ljusa, men den hårda konkurrensen ökar trycket på bidragen ytterligare. På de flesta marknadsområdena kommer man inte att kunna överföra stigande råvaru- och lönekostnader i sin helhet på priserna på produkter och tjänster.

”Vi förväntar oss att utvecklandet av koncernens kärnkompetenser, fortsatt fokus på en ökad intern effektivitet och den positiva tillväxten inom de flesta av våra verksamhetsområden möjliggör en resultatförbättring jämfört med år 2006. Resultatet efter de första två månaderna är bättre än förväntat”, konstaterar koncernchef Berndt Brunow.

Årsredovisning 2006

I Fazers nya årsredovisning presenteras händelser och teman under år 2006 i smakernas värld. Temana är välbefinnande, individualism och innovationer i en värld av smakupplevelser.

Årsredovisningen 2006 finns på Fazer-koncernens webbsidor www.fazergroup.com. Den tryckta årsredovisningen kan beställas via e-postadressen katja.steinby@fazer.fi eller på www.fazergroup.com.

Tilläggsinformation om näringspolicyn finns på Fazer-koncernens webbsidor www.fazergroup.com / Fazer-koncernen / Företagsmaterial.

Fazers företagsansvarsrapport finns på finska på www.fazer.fi.

Det finns en länk till Fazers bildbank på koncernens webbsidor.

Ytterligare upplysningar:

Berndt Brunow, koncernchef, tfn 020 555 3170
Ulrika Romantschuk, kommunikationsdirektör, tfn 040 566 4246

Fazer-koncernen
Fazer-koncernen fick sin början när familjeföretaget Fazer grundades år 1891. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster, bageriprodukter och konfektyr och har affärsverksamhet i nio länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör tre divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri och Candyking, som erbjuder smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland, Lettland och Ryssland. Fazer Bageri tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen. Candyking är en föregångare inom lösgodisbranschen och marknadsledare i Norden och Storbritannien. Fazers viktigaste intressebolag är Nordens största choklad- och sockerkonfektyrbolag Cloetta Fazer. Fazer-koncernens omsättning år 2006 var över en miljard euro. Koncernen har ca 15 300 anställda.