Tutti Frutti-familjen instiftar en egen dag

Från och med årsskiftet är Tutti Frutti-familjen tillverkad med naturliga färg- och smakämnen, dessutom är gelatinet skippat så att den populära godisserien numer är helt vegansk. Tutti Frutti-familjen går nu själva ut med önskemålet om att få en egen dag i svenskarnas kalender, förslaget är dagen efter fettisdagen, som i år infaller den 6 mars.

En av Sveriges mest populära godissorter är Tutti Frutti. Svenskarna älskar godiset som funnits i hyllorna sedan 1924 och under den rekordvarma sommaren 2018 var Tutti Frutti en av få godissorter som fortsatte öka sin försäljning och sålde 36% mer än sommaren innan.

– Det finns dagar för allt men vi tycker att det finns fler anledningar att fira. Utan gelatin och konstgjorda färg- och smakämnen tycker vi att vi är rätt i tiden och helt enkelt förtjänar en egen dag. Vi uppmanar alla som älskar Tutti Frutti att fira vår dag den 6 mars! Säger Tutti Frutti Original-figuren, talesperson från Tutti Frutti-familjen.

Tutti Frutti Original har sedan 2017 haft naturlig färg- och smaksättning och varit fri från gelatin. 2018 följde även resten av familjen med då Tutti Frutti Sour, Tutti Frutti Passion och Tutti Frutti Rings fick uppdaterade recept men med samma goda fruktiga smaker som vanligt. Fruktjuice från bland annat äpplen, päron, hallon och citron smaksätter godiset och färgen kommer från morot, sötpotatis, safflor, spirulina och äpple. Gelatinet är utbytt till majs- och vetestärkelse vilket gör receptet helt veganskt.

– Vi stöttar Tutti Frutti-familjen i deras önskan om att få en egen dag. Vi tar nya steg mot en hållbar och naturlig godisproduktion. Efterfrågan på naturliga och gelatinfria alternativ i godishyllan är stor och som en av de mest populära godissorterna känns det fullt logiskt att Tutti Frutti ligger i framkant, säger Martin Albinsson, brand manager på Fazer Konfektyr.

Tutti Frutti finns tillgänglig i hela den svenska dagligvaru- och servicevaruhandeln, både i påsar av olika storlek och som lösvikt. En påse i dagligvaruhandeln på 180 gram kostar cirka 18 kronor.

Följ gärna Fazer på Facebook och Tutti Frutti-familjen på Instagram.

För mer information kontakta:
Iris Mäkitalo, kommunikationsansvarig Fazer konfektyr, bageri, retail
Tel: 073 594 84 54, iris.makitalo@fazer.com

För pressprover kontakta:
Ebba Lagersten, presskontakt Rippler, tel: 0708 621 938, ebba@rippler.se

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första café, med en mission att skapa mat med mening – och passion för att skapa stunder av glädje för alla omkring honom. Detta blev Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt, familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider och mjölkfria produkter, on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgångar grundas på Karl Fazers vision, värderingar och vågade kreativitet, hög kvalitet på produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till ca 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer baserade på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Tutti Frutti Original-figuren, talesperson från Tutti Frutti-familjen
– Vi stöttar Tutti Frutti-familjen i deras önskan om att få en egen dag. Vi tar nya steg mot en hållbar och naturlig godisproduktion. Efterfrågan på naturliga och gelatinfria alternativ i godishyllan är stor och som en av de mest populära godissorterna känns det fullt logiskt att Tutti Frutti ligger i framkant
Martin Albinsson, brand manager på Fazer Konfektyr