Världens mest sällsynta choklad kommer tillbaka

Nu kommer den efterlängtade rosa chokladen, Fazer Pure Ruby, tillbaka i begränsad upplaga. Den första lanseringen av den rosa chokladen blev väldigt uppmärksammad och sålde slut på bara tre dagar. De exklusiva Fazer Pure Ruby chokladkakorna kommer endast att säljas via webbshopen Fazer Candy Store.

Ruby-chokladen, som anses vara världens mest sällsynta choklad, lanserades först på marknaden 2017 och produceras av ruby-kakaobönor genom en unik tillverkningsmetod. Den rosa Ruby-chokladen är en helt egen chokladsort, med egenskaper från mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad.

Stort intresse för Rosa choklad

Fazer Ruby chokladen lanserades för första gången under november 2018. Chokladkakorna sålde då slut på bara tre dagar. Den rosa chokladen fick positiva recensioner från de som hann testa produkten. Sedan första lanseringen i november har Fazer fått påtryckningar om att ta in produkten i sortimentet igen.

Den patenterade uppfinningen har tagit över tio år att ta fram och den produceras på 100% hållbar- och spårbar choklad.

Ruby-chokladen får sina unika egenskaper av ruby-kakaobönorna som ger chokladen en naturligt rosa färg. Chokladen har en bäraktig ton i smaken och innehåller inga onaturliga färg- eller smakämnen. Vi är glada att vi kunde få in mer av de sällsynta kakaobönorna så snabbt för att kunna möta konsumenternas önskemål om rosa choklad, säger Tiina Karppinen, direktör för produktutveckling på Fazer Konfektyr.

Köp chokladen via Fazer Candy Store

Den rosa chokladen går endast att köpa via Fazers webbshop, Fazer Candy Store, som levererar inom hela EU. Produkterna kommer i ett begränsat parti med 48 000 chokladkakor och säljs i webbshopen så länge lagret räcker. Fazer Pure Ruby tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda utanför Helsingfors.

Webbshopen erbjuder ett urval av Fazers godis- och xylitolprodukter, samt unika godisboxar som inte säljs någon annanstans. I webbshopen finns också flera omtyckta finska produkter som annars inte går att få tag på i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Iris Mäkitalo, kommunikationsansvarig Fazer konfektyr, bageri, retail
Telefon: +46 (0)73 594 84 54
iris.makitalo@fazer.com

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar:

Citat

Tiina Karppinen, direktör för produktutveckling, Fazer Konfektyr.