Varumärket Gateau expanderar - öppnar 13 butiker i Finland

Den svenska bageributikskedjan Gateau expanderar till Finland och har under januari öppnat 13 butiker i  Helsingforsregionen. Butikerna erbjuder stenugnsbakat surdegsbröd och bakverk enligt fransk tradition. Den nya etableringen innebär att Gateau nu har 50 egna butiker i Sverige och Finland och finns hos en mängd återförsäljare.

Gateau som har anor från 1930-talet har haft en snabb expansionstakt i Sverige med ett framgångsrikt koncept – att driva bageributiker där kunderna erbjuds bröd och bakverk av högkvalitativa råvaror, gjorda för hand av de skickligaste bagarna och konditorerna. Nu tar Gateau konceptet vidare till Finland.

Stor efterfrågan på hantverksbakat bröd
Enligt undersökningsinstitutet GfK ökar försäljningen via bageributiker av bakelser, kaffebröd och bröd i Sverige – kategorin växte med 17,6 procent från januari–juni 2017. Utvecklingen har främst drivits av tårtor, bakelser och kaffebröd, men även hantverksbakat bröd ökar i popularitet. Även i Finland finns en stor efterfrågan på denna typ av bageriprodukter.

Öppnar i centrala Helsingfors
Gateaubutikerna är bland annat belägna i köpcentrumet Iso Omena i Esbo, i Kampen (Kamppi) och Ulrikasborg (Ullanlinna) i centrala Helsingfors. Bageributikerna i Finland kommer erbjuda flera av Gateaus signaturbröd så som Grand Blanc och Pain Rôti. Sortimentet kommer även bestå av produkter som är unika för Gateau i Finland, baserat lokal smak och konsumentundersökningar.

Att expandera med varumärket Gateau till Finland är ett efterlängtat och strategiskt steg i vår offensiva etableringsplan. Efterfrågan på premiumprodukter i livsmedelskategorin är fortfarande på stark uppgång och vi har identifierat en stor tillväxtpotential, säger Peter Rydja, vd Gateau.

Stark närvaro i Sverige
Varumärket Gateau har en stark närvaro i Sverige och Veckans Affärer har vid flertalet tillfällen utsett Gateau till ett av Sveriges superföretag. Tillsammans med de svenska butikerna har Gateau totalt 50 butiker med närvaro i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Lund och Helsingfors. Ytterligare butiker planeras både i Sverige och Finland under 2018.

Butikerna som får Gateaus varumärke drevs tidigare under varumärkena Fazer och Keisari och har nu designats om enligt Gateaus koncept. Båda varumärkena Gateau och Keisari är sedan tidigare en del av Fazer-koncernen.

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Ericson, kommunikationsansvarig Fazer Sverige
Telefon: + 46(0) 72 526 49 91
E-post:
cecilia.ericson@fazer.com

Om Gateau
Gateau är ett hantverksbageri från Saltsjöbaden i Stockholm med anor från 1937, vars affärsidé är att driva brödbutiker där kunderna alltid kan lita på högsta kvalitet på produkter och bemötande. Gateau är mest kända för sina matbröd som bakas i stenugnar på surdeg och stenmalet rågmjöl men erbjuder även kaffebröd och konditorivaror av högsta kvalitet. Dessutom erbjuder Gateau ett sortiment av gåvoprodukter som marmelad, olivolja, te, kaffebönor, choklad, havssalt, honung och müsli. Gateau har 170 anställda. Gateau etablerades 1981 och är sedan 2011 en del av Fazer Group. Se också: www.gateau.se

Taggar: