Vibeke Frisk är Årets Skolkock

Idag utsågs Årets Skolkock under White Guide Junior-galan på Norra Latin i Stockholm.  Fazers kock Vibeke Frisk blev utsedd till Årets Skolkock framför 19 andra tävlande i kategorin.

- Det känns hedrande och smickrande att bli utsedd till Årets Skolkock. Jag bytte bana från finkrog till skolrestaurang för två år sedan och har inte ångrat mig en sekund – kontakten med barnen är höjdpunkten i jobbet, säger Vibeke Frisk, kock hos Fazer och utsedd till Årets Skolkock.

Juryns motivering lyder:
”För en unik helhetssyn, en imponerande hantverksskicklighet och en genuin kärlektill de viktigaste matgästerna i världen - våra barn!”

Vibeke har sedan tidigare en tredjeplats i SkolmatsGastro på meritlistan och har arbetat på Rösjöskolans restaurang sedan 2012. Här arbetar man aktivt med matfilosofin om en smakfull, lekfull och näringsriktigt komponerad skolmåltid. Fazer har under lång tid arbetat med att minska matsvinnet och Rösjöskolan har utmärkt sig genom att vinna Fazers egen svinntävling ”Mata inte sopmonstret” och genom att alltid prata med barnen om matsvinn. I köket arbetar man också med att utnyttja råvarorna till fullo.

– Vi lyssnar på vad barnen tycker om och hur de vill ha sin lunch. Sedan lagar vi maten efter deras önskemål, så att den ser god ut och smakar bra När barnen gillar maten minskar vi också matsvinnet, fortsätter Vibeke Frisk.

Fazer är idag en av Sveriges största leverantörer av skolmåltider. Under varumärket Amica serveras cirka 26 000 portioner skolmat varje dag. I skolköken arbetar man ständigt mot målet att servera lunch i världsklass. Två av våra skolrestauranger, Rösjöskolan och Bollstanässkolan finns bedömda i White Guide Junior som idag ger ut sin premiärupplaga.

- Bra skolmat är en förutsättning för att barnen ska klara skolarbetet. Bakom vår skolmat står duktiga kockar, som Vibeke, kontakt med skolledning och föräldrar samt en stor portion kunskap om skolmat som vi har byggt upp under lång tid, säger Gunilla Rittgård, vd för Fazer Food Services i Sverige.

Fazer delade även ut ett eget pris på galan, Årets Föräldrainitiativ.

Fazer

Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. År 2012 var koncernens omsättning knappt 1,7 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.

Fazer är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra cirka 220 enheter i Sverige finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 deltog Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt och förärades med en guldmedalj och en fjärdeplats totalt i tävlingen. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: