Ytterligare 55 av Fazers restauranger miljöcertifierade

Fazer Food Service har nått en ny milstolpe i miljöarbetet och miljöcertifierat ytterligare 55 restauranger enligt ISO 14001. Totalt är nu 112 av företagets cirka 300 restauranger miljöcertifierade. Certifieringarna är en del av företagets omfattande miljöarbete och målet är att samtliga restauranger inom Fazer Food Services ska vara certifierade innan utgången av 2012.

”Miljöcertifieringen av våra restauranger är en viktig del av vårt miljöarbete”, säger Anette Björnlund, marknadsdirektör på Fazer Food Services. ”Att vi nu har 112 miljöcertifierade restauranger är glädjande men samtidigt något som vi ser som en självklarhet. Senast 2012 ska alla våra restauranger vara certifierade.”

”Vi jobbar med ständiga förbättringar och lägger stort fokus på varje enskild restaurang i vårt miljöarbete. Med noggranna rutiner och utbildning för medarbetarna ökar medvetenheten om hur det dagliga arbetet påverkar miljön och hur vi kan minska vår miljöpåverkan”, säger Anette Björnlund.

Fazer Food Services miljömål i korthet

• Samtliga restauranger och vendingverksamheten ska vara miljöcertifierade senast 2012 (ISO14001)
  • Andelen vegetabilier som råvara i restaurangerna ska öka med 10 procent
  • Mängden ekologiska råvaror ska öka med 10 procent
  • Antalet råvarutransporter ska minska med 5 procent 2011. Till och med september 2010 minskade de med 14 procent
  • Svinnet i restaurangerna ska minimeras
  • Inga inköp av rödlistad fisk

För mer information, kontakta gärna:

Anette Björnlund, marknadsdirektör Fazer Food Services, tel. 070-691 50 36

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland.

Taggar: