Yuzu och kokosnougatine – vinnande ingredienser i Årets Pralin

När det blev dags för juryn i Årets Pralin att kora årets vinnare blev det Gateaus konditor Josephine Koplanyi som tog hem förstaplatsen. Vinnarpralinerna Yuzugelé med ingefärstryffel och Ananasgelé med romtryffel och kokosnougatine säljs i limiterad upplaga i alla Gateau-butiker i Stockholm med start fredagen den 9 november.

Juryns motivering för vinnarpralinerna löd: ”Ett elegant hantverk. Praliner med två tydliga smaker och spännande texturer.”

- Vi är stolta och glada över Josephines vinst i Årets Pralin 2012. Pralinerna innehåller exklusiva råvaror och de kräver ett gediget hantverk, säger Claes Christenson, grundare till Gateau.

Josephine, 42, har gjort en kometkarriär då hon började arbeta som konditor på Gateau för endast 1,5 år sedan. Innan hon skolade om sig till konditor har hon arbetat som både VD-sekreterare och undersköterska.

- Jag trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle vinna. Konkurrensen bland de 18 finalisterna var stenhård, säger Josephine Koplanyi.

Förberedelserna inför tävlingen började under en semester för åtta månader sedan. Pralinerna har en särskild karaktär och är bär spår av den period då Josephine bodde i Venezuela. Båda pralinerna innehåller chokladen Maracaibo 65% från Venezulea och rommen i ananaspralinen är den prisbelönta 12-åriga Diplomatico Reserva Exclusiva.

- När du biter i pralinen så blir det som en explosion i munnen. Yuzuns syrliga och kraftfulla smak kommer som en överraskning och strax därefter känns smaken av ingefära. Ananaspralinen påminner om en Piña Colada och är gjuten i mjölkchoklad. Kokosnougatinen är karamellig i tonen men med en tydlig kokossmak, berättar Josephine.

Fredagen den 9 november finns en limiterad upplaga av pralinerna till försäljning i Gateaus alla femton Stockholmsbutiker. Asken, som innehåller fyra praliner, kostar 98 kr.

Vinnarpraliner Årets Pralin 2012
Yuzugelé med ingefärstryffel. Yuzu är en japansk citrusfrukt
och smaken påminner om mandarin, lime och grapefrukt.
Ananasgelé med romtryffel och kokosnougatine.

För mer information kontakta:
Claes Christenson, grundare och pressansvarig, telefon: 0705-40 30 49, e-post: claes@gateau.se

Josephine Koplanyi, konditor, vinnare Årets Pralin 2012, telefon: 070-819 76 41

Om Årets Pralin
I Årets Pralin deltar de tävlande med två stycken praliner, en ljus och en mörk. Båda pralinerna skall vara handdoppade eller handgjutna. En jury utser de bidrag som kvalificerat sig till final. Av årets 40 tävlingsbidrag bestod deltagarna mestadels av yrkesmän. Årets Pralin har anordnats sedan 2002 av konditorigrossisten Åsö. Tävlingen avgjordes på Chokladfestivalen på Nordiska Museet den 13 oktober 2012.

Om Gateau
Gateau är ett hantverksbageri från Saltsjöbaden i Stockholm med anor från 1937, vars affärsidé är att driva brödbutiker där kunderna alltid kan lita på högsta kvalitet på produkter och bemötande. Gateau är mest kända för sina matbröd som bakas i stenugnar på surdeg och stenmalet rågmjöl men erbjuder även kaffebröd och konditorivaror av högsta kvalitet. Dessutom erbjuder Gateau ett sortiment av gåvoprodukter som marmelad, olivolja, te, kaffebönor, choklad, havssalt och honung. Gateau har 160 anställda, omsättningen år 2010 var 84 miljoner SEK och företaget är sedan april 2011 ett helägt dotterbolag till Fazer. Se också: www.gateau.se

Taggar: