Fazer fortsätter samarbetet med EAT

Fazer fortsätter samarbeta med EAT inom mat, hälsa och hållbarhet.

EAT sammanför representanter från vetenskap, politik och näringsliv för att utbyta tankar och erfarenheter. Fazer fortsätter som företagspartner i EAT med målet att stödja forskning och utbyta kunskap och expertis.

Stiftelsen EAT Foundation bygger på det arbete som gjorts inom ramen för EAT-initiativet, som grundades av Stordalen Foundation och Stockholm Resilience Centre år 2013. Tillsammans med organisationen Wellcome Trust grundade de EAT Foundation i mars 2016 med ambitionen att förnya det globala livsmedelssystemet så att den växande befolkningen ska ha tillgång till hälsosam mat från en välmående planet.

”Hur vi producerar och konsumerar mat har stor inverkan på miljön och samhället. Vår dagliga kost inverkar också direkt på vår hälsa och vårt välbefinnande”, säger Ulrika Romantschuk, kommunikations- och varumärkesdirektör Fazer Group. ”Vi fortsätter samarbetet med EAT och försöker hitta sätt att utveckla våra egna åtgärder”, säger Ulrika.

Fazers höjdpunkter från 2015 kring mat, hälsa och hållbarhet

•  Mer grönsaker på tallrikarna
    • Nya vegetariska recept togs fram av Fazers köksmästare och antalet vegetariska rätter utökades i restaurangerna.
    • Fazer släppte en grön kokbok för hemmakockar.
    • Fazers pilotprojekt med nudging, det vill säga försök att knuffa konsumenterna i en mer hälsosam riktning, resulterade i en nedgång i köttkonsumtionen med 18 procent och en ökning av vegetariska rätter med 23 procent i Finland. I Sverige ökade mängden grönsaker med tio procent.
  •  Mindre matavfall
    • 93 procent av matavfallet gick till återvinning eller användes vid energiproduktion.
    • Nya mål och en plan för avfallsminskning infördes.
  •  Mindre klimateffekter och bättre energieffektivitet
    • Energiförbrukningen minskade med tre procent per producerat ton.
    • Andelen elektricitet från förnybara energikällor ökade till 80 procent.
  •  Lansering av nya produkter med fokus på hälsotrender, till exempel rotfruktsbröd samt ett stort fokus på ekologiska produkter.
  •  Framsteg inom inköp av kakao, palmolja och fisk.

EAT Stockholm Food Forum
Varje vår ordnar EAT forumet EAT Stockholm Food Forum. Fazer deltar i forumet som ordnas den 13-14 juni 2016. Årets teman är konsumtions- och produktionsmönster, städer, ansvar, teknik och innovationer inom hela livsmedelsindustrin.

Fazers företagsansvarsöversikt 2015: http://www.fazergroup.com/about-us/annual-review-2015/corporate-responsibility/
EAT Forum: www.eatforum.org

Presskontakt:
Sofia Liljefors-Edlund, Communications Director Fazer Sverige, sofia.liljefors-edlund@fazer.com/ +4670 202 6225

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazerkoncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Ulrika Romantschuk, kommunikations- & varumärkesdirektör Fazer Group