Ny undersökning från Fazer: Mellanmålet svårast att äta hälsosamt

Att komma ihåg att äta ordentligt mellanmål kan vara en utmaning. En ny undersökning från Fazer visar att det är vid mellanmålet som det är svårast att äta hälsosamt. 26 procent av svenskarna anser att det är svårt att äta ett hälsosamt mellanmål jämfört med 13 procent vid frukosten. Fazers nya Äppelkusar är ett bra alternativ och smakar dessutom gott av äpple och en nypa kanel.

Fazer följer upp succéerna med Frökusar och Fruktkusar och lanserar ett bröd för dem som vill unna sig lite extra – Äppelkusar. Brödet innehåller torkade äppelbitar, äppeljuice och kanel som ger ett saftigt och gott bröd. Äppelkusarna är bakade med surdeg, vete, råg och havre som också mättar bra. En perfekt kombination när energinivån dalar eller till fikapausen.

– Fazer ger aldrig avkall på smaken och vi snålar som vanligt inte med det goda. Äppelkusar är beströdda med kanel och havre, ingredienserna är naturliga och smaken – äpple och kanel – är en välkänd kombination som många verkligen tycker om, säger Lisa Söderholm, Senior Brand & Category Manager på Fazer.

Enligt Fazers undersökning upplever en fjärdedel av svenska kvinnor och män, i alla åldrar, att det är svårt att äta ett hälsosamt mellanmål. Hela 26 procent tycker att mellanmålet är den svåraste måltiden på dagen att äta hälsosamt. På andra och tredje plats hamnar middag och lunch, som 19 respektive 16 procent av respondenterna upplever som svårast att äta hälsosamt.

Fazer Äppelkusar finns nu i dagligvaruhandeln. En förpackning innehåller sex skivade portionsbröd och cirkapriset är 27 kronor.

Resultat från undersökningen:

Under vilken av dina dagliga måltider anser du att det är svårast att äta hälsosamt?

Mellanmål                                                           26 %
Middag                                                               19 %
Lunch                                                                 16 %
Vet ej                                                                  15 %
Frukost                                                               13 %
Hälsoaspekten är inte viktigt vid mina måltider  11 %

Om undersökningen: 1052 personer, i åldrarna 15-80 år, har svarat på undersökningen, genomförd i december 2014 av det oberoende undersökningsföretaget Cint/Snabba Svar, på uppdrag Fazer i Sverige.

Serveringstips

Det goda och saftiga brödet ger en lite lyxigare känsla och är en perfekt energikick och mellanmål. Bred med smör och kokt skinka, grevéost eller ät helt naturell. Drick med ett glas grönsaksjuice.

Clean green (1 glas, ca 2 dl)

Äpple ger sötma till den här härliga grönsaksjuicen.
1 äpple, 40 g spenat, 2 stjälkar blekselleri, 15 cm gurka och några blad färsk mynta.

Gör såhär: Skölj frukten och grönsakerna. Pressa allt genom en råsaftcentrifug eller en juicemaskin. Den som vågar smaksätter med extra spirulina.

Lisa Söderholm, Senior Brand & Category Manager, Fazer
Tel: 08-470 73 08, e-post: lisa.soderholm@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer är ett av de ledande bageriföretagen i Sverige och Ryssland och ledande i Finland. Vi erbjuder produkter inom bröd och bakverk. I Sverige finns sex bagerier och ett 20-tal brödbutiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Läs mer påwww.fazer.se.

Fazer ger aldrig avkall på smaken och vi snålar som vanligt inte med det goda. Äppelkusar är beströdda med kanel och havre, ingredienserna är naturliga och smaken – äpple och kanel – är en välkänd kombination som många verkligen tycker om.
Lisa Söderholm, Senior Brand & Category Manager på Fazer.