Psykisk ohälsa bakom ökande sjukfrånvaro – men jobbstress är inte orsaken enligt flerårig studie

Den psykiska ohälsan bland förvärvsarbetande ökar, men orsaken är inte ökande stress i arbetslivet. Det framgår av en flerårig studie som idag presenteras av Feelgood. Mer än dubbelt så många uppger idag att de upplever oro, ängslan eller nedstämdhet jämfört med 2008, och många av dem har mycket hög sjukfrånvaro. Men andelen som upplever stress på jobbet ligger stabilt 2008-2014 och sjönk till och med något senaste året.

”Ingenting tyder på att det är högt tempo eller arbetsbelastning som ligger bakom den ökande sjukfrånvaron. Jobbet är oftast inte problemet utan snarare nyckeln till bättre hälsa och lägre sjukfrånvaro” säger Joachim Morath, vd för Feelgood som utfört studien som en del av verksamheten inom företagshälsa för arbetsgivare i hela landet.

Feelgood har under åren 2008-2014 genomfört en omfattande enkätstudie om människors livssituation, hälsa, arbetssituation med mera. Den har aldrig tidigare publicerats, men idag presenteras för första gången några av studiens viktigaste slutsatser.

Ohälsan och sjukskrivningarna tycks bara öka. Regeringens prognos säger att sjukfrånvaron kommer att fortsätta öka fram till prognosperiodens slut år 2019. Feelgoods undersökning bekräftar bilden av att ökad psykisk ohälsa kan ligga bakom ökningen. Den ger flera indikationer på att den psykiska hälsan försämras, och att detta är kopplat till sjukfrånvaron.

• Var fjärde person, 25 procent, uppger att de upplevt oro, ängslan och nedstämdhet det senaste året, en remarkabel och trendmässig ökning från de cirka 10 procent som gav samma svar 2008 och 2009.
  • Andelen svarande som uppger att de upplever sin hälsa som bra sjunker till 15,5 procent, från att i flera år ha legat kring 20 procent.
  • 23,4 procent av respondenterna uppger att de sällan eller aldrig upplever balans mellan privatliv och arbete.

Intressant nog tar dock studien död på flera myter om sjukskrivningarnas orsaker.

Mest spektakulär är kanske frågan om hur den svarande upplever stress i sitt arbete. Andelen som gör det är relativt hög – 70 procent – men den har legat stabilt under hela perioden 2008, och visar 2014 den lägsta noteringen under perioden. I samma underlag där andelen med oro, ängslan och nedstämdhet ökar med 150 procent sker alltså ingen ökning alls av andelen som uppger stress på jobbet.

Detsamma gäller ledarskapet på arbetsplatsen. Ibland framför att det är bristande ledarskap som orsakar ohållbara arbetssituationer som gör att människor i allt högre utsträckning sjukskriver sig. Detta motsägs dock av Feelgoods undersökning. Andelen som anger att de får det stöd de behöver från sin chef är relativt konstant över tiden. På en besläktad indikator uppger en stabil andel om knappt 70 procent att de ofta eller åtminstone ibland känner engagemang i sitt arbete.

Det tycks inte heller vara mängden arbete som gör människor sjuka. Deltidsarbetande har högre sjukfrånvaro än heltidsarbetande, och de som arbetar mer övertid har mindre sjukfrånvaro än de som arbetar lite eller ingen övertid.

”Visst finns det arbetsmiljöproblem och skadlig stress som vi måste ta på allvar, men de flesta blir inte sjuka av sina jobb. Istället kan jobbet spela en central roll för möjligheten att arbeta förebyggande och fånga upp människors ohälsa innan de blir så sjuka att de tvingas till omfattande sjukskrivningar.

På arbetsplatsen ser man tidigt signaler om ohälsa och kan bidra till en lösning. Den som vill minska sjukskrivningarna bör underlätta för arbetsgivarens arbete med företagshälsa och arbetsmiljö”, kommenterar Feelgoods vd Joachim Morath.

Feelgoods studie baseras på enkäter med 140 frågor om hälsa, arbetsmiljö och livsstil som fångar upp både fysiska och psykiska skador och sjukdomar. Enkäterna används i företagshälsovården som underlag för åtgärder inom arbetsmiljö, organisation och hälsa för den enskilda medarbetaren. 20 000 personer om året har deltagit, totalt innehåller studien över 150 000 enkätsvar.

Beställ rapporten på: info@feelgood.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joachim Morath, vd, 070-213 08 23, joachim.morath@feelgood.se
Kristina Öberg, produktchef, 070-444 6185, kristina.oberg@feelgood.se

Om Feelgood
Feelgood är ett av Sveriges ledande hälsoföretag och verkar inom företagshälsa, träning, och sjukgymnastik. Vi erbjuder hälsotjänster till företag, organisationer och privatpersoner. Vårt motto är att satsningar på hälsa ska vara en lönsam investering, genom ökad produktivitet och sänkta kostnader för ohälsa i företag och ökad livskvalitet för privatpersoner. Feelgood är ett rikstäckande företag med cirka 500 medarbetare och levererar hälsotjänster nära 200 enheter över hela landet, av dessa är sextiotalet
 egna anläggningar. Företaget grundades år 1995 och är noterat på

Taggar: