Pressinbjudan: Panelsamtal om finansiell brottslighet och finansanställdas arbetsmiljö

Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer och över hälften känner sig otrygga på sitt arbete på grund av den finansiella brottsligheten, visar en undersökning utförd av Finansförbundet. Välkommen att ta del av ett panelsamtal mellan initierade gäster som reder ut vad detta grundar sig i och hur vägen framåt ser ut.

I morgon den 23 oktober är det arbetsmiljöombudens dag och Finansförbundet anordnar ett lunchseminarium om hur den finansiella brottsligheten påverkar finansanställdas arbetsmiljö. Moderator är journalisten, författaren och radioproducenten Jacob Bursell, som står bakom flera prisbelönta granskningar av finansbranschen och driver podcasten Kapitalet, som utsetts till Sveriges bästa ekonomipodd av Dagens Nyheter.

I panelen deltar Nicklas Lundh, tidigare chef för Finanspolisen som sedan 2022 leder en Financial Intelligence-enhet inom SEB:s Financial Crime Prevention-funktion (FCP), Kerstin Waldenström, sakkunnig inom organisatorisk och social arbetsmiljö på Arbetsmiljöverket samt Eva-Li Prades Eriksson, Senior Partner Manager på Entercard, klubbordförande och tidigare ledamot i Finansförbundets styrelse.

Lunchseminariet är öppet för alla och intresset har varit stort. Det är fullbokat på plats, förutom några stolar som är avsatta för press. Hör av dig om du vill delta på Brahegatan 10 på Östermalm i Stockholm imorgon, vi bjuder på en lätt lunch kl 11.30 och möjlighet att intervjua deltagarna efter panelsamtalet. Vill du delta, OSA senast i morgon 23 oktober kl 11.00 till klara.ledinhoglund@finansforbundet.se

Här hittar du mer information om lunchseminariet.

Klara Ledin Höglund
Redaktör med pressansvar
klara.ledinhoglund@finansforbundet.se

Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen med drygt 30 000 medlemmar, varav 26 000 är yrkesverksamma. Finansförbundet är det självklara valet för alla som arbetar inom finansbranschen, oavsett utbildningsbakgrund och befattning. Finansförbundet är partipolitiskt obundet och är ett av förbunden som ingår i TCO.

Taggar: