Bästa juli någonsin för First Camp

First Camp, Skandinaviens största campingkedja, gör sitt bästa intäktsutfall någonsin i juli. Dessutom var juli den första månaden någonsin när den totala rapporterade omsättningen nådde över en halv miljard kronor.

Juli är den skandinaviska campingbranschens allra viktigaste månad. First Camp nådde i juli en koncernomsättning på 516 miljoner SEK vilket är det högsta någonsin. Även pro-forma, det vill säga när effekten av förvärv exkluderas, var intäkterna högre än både juli 2023 och det tidigare toppåret 2022. Extra glädjande är att se att tillväxten från 2023 främst är driven av fler övernattningar, vilket indikerar att intresset för camping fortsatt ökar i Skandinavien.

Campingbranschen har historiskt visat på en god tillväxt och det bekräftas av detta fina intäktsutfall för oss i juli, i ett läge där den ekonomiska situationen för många hushåll fortfarande är ansträngd efter höga räntekostnader och tidigare höga inflation. Vi ser också att både investeringar i vår produkt och nya sälj- och marknadsinsatser ger bra utdelning. Dessutom når vår bonusklubb First Camp Club nya rekordnivåer i antalet medlemmar. Alla medarbetare i hela First Camp-koncernen bidrar till dessa fina resultat och jag vill tacka alla kollegor och förstås alla våra gäster. Nu börjar vi sammanfatta höjdpunkter och lärdomar från sommaren. Vi står aldrig stilla utan fortsätter utveckla vad vi gör”, säger First Camps VD Johan Söör.

Topp 5-destinationer i First Camp med starkast intäktstillväxt i juli 2024 mot 2023 var:

1. First Camp Hökensås – Tidaholm: +52%
  2. First Camp City – Stockholm: +32%
  3. First Camp City – Strömstad: +22%
  4. First Camp Holbæk Fjord – Sjælland: +22%
  5. First Camp Sjöstugan – Älmhult: +21%

Siffrorna ovan gäller hela First Camp-koncernen, inklusive obligationsstrukturen i First Camp Group AB och dess systerbolag.

Johan Söör, VD First Camp, johan.soor@firstcamp.se

Ingela Lundkvist, CCO First Camp, ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om oss

First Camp är Skandinaviens största campingkedja, med över 70 destinationer från svenska Boden i norr till danska Frigård i söder, inklusive fyra destinationer i Norge. Även varumärkena Leksand Resort, Kronocamping Lidköping och Jesperhus Feriepark ingår i koncernen. First Camps hjärta klappar för alla som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält och koncernen har årligen cirka sex miljoner gästnätter. Företaget brinner för att tillgängliggöra natursköna och vackra platser, och omsorgsfullt utformade upplevelser. First Camp vill bli den världsledande campingkedjan, genom sitt tydliga fokus på innovationer och branschutveckling, satsningar på hållbarhet och givetvis – fantastiskt nöjda gäster.