Folksam redovisar nytt whiplashtest: Bilars whiplashskydd allt bättre

Bilars whiplashskydd blir allt bättre. På bara fem år har antalet bilmodeller som Folksam godkänner gått från 16 procent till över 50 procent. Det visar det nya internationella test av whiplashskydd* som Folksam idag presenterar inom ramen för sitt samarbete med IIWPG, International Insurance Whiplash Prevention Group.

Whiplashskydd är tillsammans med antisladdsystem en av de viktigaste parametrarna för hur säker en bil är. Skyddet har stor betydelse för att minska invalidiserande skador i trafiken. – Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt. 2005 uppfyllde bara 16 procent av modellerna Folksams krav, 2008 hade andelen ökat till 35 procent, och i årets test får hela 51 procent godkänt. Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam. Testet av whiplashskydd i bilstolar har genomförts av engelska Thatcham som är en samarbetspart i IIWPG. Det omfattar 237 bilmodeller, varav 78 är testade i år. Av årets testade modeller fick hela 51 procent det bästa resultatet på testskalan, 20 procent bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som dåliga. Folksam rekommenderar endast bilar med resultat i den bästa klassen. I toppen återfinns Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo, där whiplashskyddet i samtliga modeller får bästa resultat. Sämre gick det för Citroën, Daihatsu, Ford, Landrover, Opel och Suzuki där flera modeller per märke får underkänt testresultat. I testet bedöms först huvudstödets geometriska placering. Om det får ett acceptabelt utfall krocktestas bilstolen på en släde körd i 16 km/tim. Därefter mäts vilka krafter som påverkar krockdockans nacke. Detta summeras till ett totalresultat efter skalan bra-acceptabelt-bristfälligt-dåligt. – Men även om allt fler bilar i testerna får allt bättre resultat, så ser vi fortfarande brister i verkligheten. De skyddar till exempel inte kvinnor lika bra som män, vilket Folksam visade hösten 2009. Vi behöver fortsätta att jämföra resultat från krocktester med studier från verkliga olyckor för att klargöra hur väl testerna speglar verkligheten. Stämmer inte resultaten måste utvärderingen av testerna omvärderas, säger Anders Kullgren. För mer information, filmer av whiplashtestet och testet i sin helhet se: www.folksam.se/whiplashtest * För lista över bilar med bästa resultat i whiplashtestet, se bilaga. För ytterligare information: Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, 08-772 74 35, 0708-31 68 35 Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01