Folksams trafiksäkerhetsforskning: Autobroms minskar antalet svåra trafikskador

​Autobroms är lika effektivt som antisladd och krockkuddar. Om automatiskt bromsande system fanns i alla bilar skulle upp till 65 liv och 900 invalidiserande skador kunna undvikas varje år. Det visar Folksams forskning kring nya aktiva bilsäkerhetssystem, där autobroms är ett av de mest effektiva när det gäller att minska trafikskador.

De senaste åren har en ny generation bilsäkerhetssystem introducerats. Det är så kallade aktiva system som kontinuerligt känner av omgivningen och trafiksituationer i syfte att varna bilföraren eller aktivt gripa in om en olyckssituation är förestående.

– Vår forskning visar att de system som har störst potential att minska trafikskador är automatiskt bromsande system. Men även system som varnar vid oavsiktliga filbyten eller om bilar kommer in från sidan kan ha en positiv effekt, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.

Autobroms klarar i dagsläget av att varna för fordon i samma körriktning, stillastående fordon, fotgängare och vissa stillastående objekt. Det finns även system som varnar för till exempel trötthet och system som ser i mörker.

Folksams beräkningar utifrån verkliga olyckor visar att autobroms kan få samma positiva effekt som antisladd och krockkuddar. Potentialen att minska olyckor och skador i frontala kollisioner beräknas till cirka 20 procent om bilarna lyckas bromsa ner hastigheten cirka 35 km/timme innan krock. Vid påkörning bakifrån visar dagens system en potential att minska whiplashskador med långvariga symtom med cirka 30 procent.

I dagsläget finns bilar med autobroms att köpa från nio bilmärken på 26 bilmodeller.* För flertalet modeller går systemen endast att få som tillval och de är dessutom relativt dyra, merparten kring 20 000 till 25 000 kronor.

– Självklart borde biltillverkarna sälja sina bilar med autobromssystemen standardmonterade, precis som antisladd nu är standard. Det är till stor del biltillverkarna som styr hur snabbt de nya säkerhetssystemen slår igenom på marknaden beroende på hur tillgängliga de görs och till vilket pris. Men även att skapa en efterfrågan är viktigt, säger Anders Kullgren.

Endast sex bilmärken har autobroms som standard på vissa varianter av följande bilmodeller: Audi A8, Honda Accord 2,4, Honda CRV 2,0, Lexus GS, Mercedes S600, Volvo XC60, S60/V60. De flesta modeller med autobroms är än så länge relativt dyra. Den billigaste modellen som kan fås med automatiskt bromsande system är en VW Passat TSI 211 GT som ligger strax över 300 000 kronor.

Folksam ger sedan 2008 rabatterad försäkringspremie på bilmodeller med autobroms som standard. Premierabatten gäller Volvo XC60 och S60, Toyota Avensis 2.2 diesel och Lexus GS.

Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam, telefon 08-772 74 35, 0708-31 68 35
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

* För lista över bilar med autobroms som standard eller tillval, se bilaga.

Här kan du se webbsändningen av Folksams presseminarium: ”Så effektiva är nya aktiva bilsäkerhetssystem” som genomfördes 20 oktober 2010.

Folksam är ett av Sverige ledande försäkringsbolag inom bilförsäkringar och arbetar aktivt med frågor om trafiksäkerhet och miljö för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och trygghet för individen. Ett led i detta arbete är till exempel är de säkerhets- och miljökrav som Folksam årligen ställer upp för alla nya bilmodeller. Läs mer på www.folksam.se/testergodarad