Artikel 8-fonder alltmer dominerande på den svenska marknaden

Statistik uppdelat efter hållbarhetsdeklaration visar hur det svenska fondsparandet är fördelat mellan fonder som (enligt EU:s regelverk) ”främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper” (artikel 8), fonder som ”har hållbara investeringar som mål” (artikel 9), samt ”övriga fonder”. Hållbarhetsdeklarationerna innebär olika informationskrav enligt regelverket. Vid slutet av förra året utgjorde artikel 8-fonderna 93 procent av den svenska fondförmögenheten, medan artikel 9-fonderna utgjorde 2 procent och övriga fonder 5 procent.  Under det fjärde kvartalet har ett antal aktiefonder (främst indexfonder) gått över från att lämna hållbarhetsdeklaration enligt artikel 9 till att lämna information enlig artikel 8, vilket innebär att förmögenheten i artikel 9-fonderna sjönk.

Det s.k. SFDR-regelverket trädde i kraft i mars 2021 och innehåller regler om hur fondbolagen ska informera om sitt hållbarhetsarbete. Fondbolagens förening publicerar sedan 2022 kvartalsvis svenska sparares fondsparande fördelat efter fondernas hållbarhetsdeklaration.

Statistiken visar att fonder som främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper (”artikel 8-fonder”) dominerar det svenska fondsparandet. Per den sista december 2022 uppgick fondförmögenheten i artikel-8 fonder till 5 491 miljarder kronor, vilket motsvarar 93 procent av den totala fondförmögenheten. Eftersom SFDR-regelverket är nytt har det funnits en del otydligheter kring hur det ska tolkas. Under det fjärde kvartalet har ett antal aktiefonder (främst indexfonder) gått över från att lämna hållbarhetsdeklaration enligt artikel 9 till att lämna information enlig artikel 8, vilket innebär att förmögenheten i artikel 9-fonder totalt sjönk från 231 till 113 miljarder kronor. Det motsvarar 2 procent av den totala fondförmögenheten. Fondförmögenheten i övriga fonder (de fonder som inte ingår i de två tidigare kategorierna) uppgick till 325 miljarder kronor vilket motsvarar 5 procent av den totala fondförmögenheten.

-          Över hälften av svenska fondsparare tycker att det är viktigt att fonder de investerar i är hållbar. Men vad som är hållbart kan skilja sig. Både mellan sparare och fondbolag. Därför tycker jag det är viktigt att läsa på om fondbolagens hållbarhetsarbete. Om fonderna har hållbara investeringar som mål eller främjar miljörelaterade och sociala egenskaper är en bra utgångspunkt. Men läs också hållbarhetsinformationen. Då kan du lättare utvärdera om fondens arbete motsvarar det du tycker är hållbart, säger Philip Scholtzé, sparekonom på Fondbolagens förening.

Fondsparandet fördelat efter hållbarhetsdeklaration, 2022-12-31

Nettosparandet i fonder under fjärde kvartalet dominerades av nettosparande i aktiefonder. Analyserat utifrån hållbarhetsdeklaration kan konstateras att nettosparandet främst härrörde från artikel 8-fonder, 43 mdkr, följt av övriga fonder, 2,3 mdkr, medan artikel 9-fonder uppvisade ett nettouttag på -0,3 miljarder kronor.

Läs mer i bilagor: Fondsparandet efter hållbarhetsdeklaration, 2022 kvartal 4 och Fondsparande hållbarhet (xlsx)

FAKTA OM FONDSPARANDE EFTER HÅLLBARHETSDEKLARATION

Sedan mars 2021 ska fonder följa EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar (”Disclosureförordningen eller SFDR”). Denna förordning ställer krav på att fonderna ska berätta om sitt hållbarhetsarbete.

Fonder som ”främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper” ska lämna upplysningar om sitt hållbarhetsarbete enligt artikel 8 i SFDR. Det innebär att alla fonder som i sin förvaltning tar hänsyn till miljörelaterade eller sociala aspekter ska informera om det. I Sverige finns en lång tradition där fonder, p.g.a. spararnas preferenser, har exkluderat placeringar som strider mot internationella konventioner som Sverige ansluter sig till eller investeringar i vissa sektorer, t.ex. tobak, alkohol, porr eller kolkraft. Detta kan förklara varför vi i Sverige har en hög andel fonder som främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper (artikel 8). Denna typ av fonder kan främja nämnda egenskaper i varierande utsträckning.

Fonder som ”har hållbara investeringar som mål” ska lämna upplysningar enligt artikel 9 i SFDR. Samtliga investeringar i dessa fonder ska ha hållbarhet som mål.

De fonder som inte ska lämna uppgifter enligt artikel 8 och 9 i SFDR, ”övriga fonder”, ska lämna upplysningar enligt artikel 6. Det innebär att fonderna ska informera om de tar hänsyn till hållbarhetsrisker och i så fall hur.

Philip Scholtzé, sparekonom Fondbolagens förening
070-846 43 49 / philip.scholtze@fondbolagen.se

Vid frågor om statistiken kontakta:

Fredrik Pettersson, chefsanalytiker Fondbolagens förening
08-506 988 03 / 0733-12 55 77 / fredrik.pettersson@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Kapitalförvaltning, AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Cicero Fonder, C WorldWide, Didner & Gerge Fonder, East Capital Group, Enter Fonder, Excalibur Asset Management, FCG Fonder, Fidelity International,  First Sentier Investors, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, Indecap, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Lysa Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Nordnet Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Sensor Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, Storebrand Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur, Söderberg & Partners Asset Management, Tellus Fonder, TIN Fonder, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman MORE Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, FundRock Management Company, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, MFEX, Morningstar Sweden, PwC Sverige, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.