Fondbolagens förening välkomnar Philip Scholtzé som ny sparekonom

Philip Scholtzé, med gedigen erfarenhet av sparandefrågor från olika positioner i finanssektorn, tillträder i april som Fondbolagens förenings nya sparekonom.

Philip är ekonom och kommer närmast från en tjänst som vice vd på värdepappersbolaget Pepins. Han har tidigare varit vd för Unga Aktiesparare och suttit i styrelsen för Aktiefrämjandet och Aktiespararna. Han har även arbetat på Avanza och Nordnet.

"Vi önskar Philip varmt välkommen till oss på föreningen. Hans erfarenheter, inte minst som vd på Unga Aktiesparare, kommer väl till pass. Han är en duktig kommunikatör som på ett utmärkt sätt kommer inspirera och sprida kunskap om fondsparande", säger Fredrik Nordström, vd på Fondbolagens förening.

Philip Scholtzé tillträder som sparekonom den 19 april.

"Jag ser väldigt mycket fram emot att bli en del av teamet på Fondbolagens förening. För mig som är väldigt engagerad i sparandefrågor är det en fantastisk möjlighet att kunna få tillgång till all den kunskap som finns bland föreningens medarbetare och medlemmar. Den tillgången vill jag dela med alla fondsparare, i hopp om ökat engagemang för sparande i fonder och investeringar i en hållbar framtid", säger Philip Scholtzé.

För mer information kontakta:

Fredrik Nordström, vd på Fondbolgens förening
fredrik.nordstrom@fondbolagen.se, 08-506 988 01

Philip Scholtzé070-846 43 49

Eva Reimers
eva.reimers@fondbolagen.se

Fondbolagens förening är en branschorganisation med uppgift att ta tillvara fondspararnas och fondbolagens intressen. Med sina medlemsbolag representerar föreningen merparten av fondsparandet på den svenska fondmarknaden. Fondbolagens förening verkar för en sund bransch i spararnas intresse. Nöjda fondsparare är en förutsättning för en framgångsrik fondbransch.

Föreningens medlemmar: Aktie-Ansvar, Alfred Berg Kapitalförvaltning, AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Cicero Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, East Capital, Enter Fonder, Excalibur Asset Management, FCG Fonder, Fidelity International, First Sentier Investors, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, Indecap, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Lysa Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Sensor Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, SPP Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tellus Fonder, Tundra Fonder, Wahlstedt o Partner, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Associerade medlemmar: Advokatfirman MORE Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, MFEX, Morningstar, PwC, FundRock Management Company, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.