Fondforum: Bör Sverige införa ett skattegynnat bospar?

Behöver Sverige ett skattegynnat bosparande likt det som finns i Norge (BSU)? Vi belyser frågan från olika synvinklar. Linn Matic från HSB berättar om deras bosparlösning, Nina Lundström riksdagsledamot (L), belyser arbetet i politiken, och Caroline Rathem, DNB, delar med sig av erfarenheter från Norge.

Program:

Fredrik Nordström, vd Fondbolagens förening, inleder med en färsk webbenkät.

Linn Matic, samhällspolitiskchef på HSB, presenterar HSB:s bosparlösning och vad svenskarna tycker om en lösning likt BSU i Norge.

Nina Lundström, riksdagsledamot (L) berättar om sin motion i riksdagen och om generellt om arbetet med frågan i politiken.

Caroline Rathem, sparchef DNB i Norge, erfarenheter och resultat från 26 år av skattegynnat bosparande (BSU) i Norge.

Panelsamtal med Linn Matic, Caroline Rathem och Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Samtalet leds av Gustav Sjöholm, sparekonom på Fondbolagens förening.

Tid: 12 juni, kl. 9–10.30, frukost från kl. 8.30

Plats: Fondbolagens förening, David Bagares Gata 3

Anmälan: eva.reimers@fondbolagen.se

Fondbolagens förening är en branschorganisation med uppgift att ta tillvara fondspararnas och fondbolagens intressen. Med sina medlemsbolag representerar föreningen merparten av fondsparandet på den svenska fondmarknaden. Fondbolagens förening verkar för en sund bransch i spararnas intresse. Nöjda fondsparare är en förutsättning för en framgångsrik fondbransch. Föreningens medlemmar Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, BMO Global Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Asset Management, East Capital, Enter Fonder, FCG Fonder, Fidelity International, FIM Fonder, First State Investments, Franklin Templeton Investments, Granit Fonder, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Norama Alternative Investments, Nordea Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Söderberg & Partners Asset Management, Tundra Fonder, Xact Kapitalförvaltning, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder. Associerade medlemmar Advokatfirman Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, KPMG, MFEX, Morningstar, PwC, SEB Fund Services, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.

Taggar: