Förvaltarbarometern stiger i juni

Fondbolagens förenings förvaltarbarometer stiger i juni till 56,3 jämfört med 51,7 i mars. Fondförvaltarna fortsätter att vara negativa till marknadsutsikterna i dagsläget, men många tror att det kommer att se bättre ut om ett halvår. För Stockholmsbörsen har förvaltarna lite olika syn i det korta perspektivet, men på ett till två års sikt är de flesta överens om att börsen kommer utvecklas positivt.

”Inflationen i både USA och Europa är på väg ner vilket medför att centralbankerna inte behöver vara lika aggressiva med sina räntehöjningar. Det talar för att risktillgångar som företagsobligationer och aktier bör bli mer intressanta för investerare”, säger Henrik Tingstorp, förvaltare på Simplicity.

Det är 23 fondförvaltare som har besvarat fyra frågor om marknadsutsikterna och den förväntade börsutvecklingen när Fondbolagens förening för trettonde kvartalet i rad presenterar förvaltarbarometern.

12 av 23 förvaltare har en negativ syn på marknadsutsikterna i ekonomin i dagsläget. 8 förvaltare har en varken negativ eller positiv syn. 3 förvaltare bedömer marknadsutsikterna i dagsläget som positiva.

I den andra frågan bedömer förvaltarna marknadsutsikterna om ett halvår och svarar i förhållande till vad de svarade på den första frågan. 10 förvaltare svarar att de tror att marknadsutsikterna kommer att vara bättre eller mycket bättre om ett halvår. 6 förvaltare svarar att de tror att marknadsutsikterna kommer att vara sämre och 7 förvaltare svarar att de tror marknadsutsikterna kommer vara oförändrade.

Förvaltarna ser något mer positivt på Stockholmsbörsens utveckling

Den tredje och fjärde frågan berör utvecklingen på Stockholmsbörsen specifikt och här skiljer sig fortsatt förvaltarnas syn i det kortare perspektivet. 10 förvaltare har en positiv syn på börsutvecklingen, medan 5 förvaltare har en negativ syn på Stockholmsbörsens utveckling det kommande halvåret. 8 förvaltare har en varken positiv eller negativ syn för tidsperiodens börsutveckling.

När förvaltarna får blicka framåt 1 till 2 år har de en tydligare gemensam uppfattning. 19 av 23 förvaltare tror på en positiv eller mycket positiv börsutveckling, medan 3 förvaltare har en varken positiv eller negativ syn. Endast 1 förvaltare har en negativ syn på Stockholmsbörsens utveckling under tidshorisonten.

Metod:

Förvaltarbarometerns huvudindex är uppbyggt av fyra frågor. Dessa fyra frågor väger lika mycket och vägs samman till ett index som uppdateras en gång per kvartal. Huvudindex kan maximalt nå en nivå om 100, och de olika frågornas individuella bidrag till index kan max nå ett värde om 25.  Ett värde över 50 betyder att fler av respondenterna är positiva än negativa, och tvärtom.

Förvaltarbarometern avseende juni 2023 baseras på svar från 23 fondförvaltare under perioden 25 maj till 2 juni.

För frågor och kommentarer kontakta:

Fredrik Hård, ekonom Fondbolagens förening
070-333 43 39 / fredrik.hard@fondbolagen.se

Henrik Tingstorp, förvaltare Simplicity
henrik@simplicity.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Kapitalförvaltning, AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Cicero Fonder, Cliens Kapitalförvaltning, C WorldWide, Didner & Gerge Fonder, East Capital Group, Enter Fonder, Excalibur Asset Management, FCG Fonder, Fidelity International,  First Sentier Investors, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, Indecap, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Lysa Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Fonder, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Nordnet Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Sensor Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, Storebrand Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur, Söderberg & Partners Asset Management, Tellus Fonder, TIN Fonder, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman MORE Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EFA, EY, FundRock Management Company, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, MFEX, Morningstar Sweden, Northern Trust Service SE, PwC Sverige, Vinge, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.