Mora den kommun i Sverige där flest äger fonder

58,3 procent av de vuxna kommuninvånarna i Mora direktsparar i fonder. Det är mer än i någon annan kommun i Sverige. Motsvarande siffra för hela landet är 45 procent.

Genom bearbetning av anonymiserad registerdata i en ny databas har Daniel Waldenström, professor vid Institutet för Näringslivsforskning, kunnat visa hur fondägandet ser ut i olika grupper i Sverige. Daniel Waldenström har också undersökt hur fondägandet ser ut i Sveriges alla kommuner. Där visar det sig att Mora sticker ut med högst andel fondägare: 58,3 procent. På andra plats kommer Örnsköldsvik med 57,9 procent, därefter Lomma med 57,0 procent. Detta kan jämföras med rikssnittet som är 45 procent.

Automatiskt genererad beskrivning

Högt fondägande på flera håll i Dalarna

Mora toppar listan men det finns många andra kommuner i Dalarna som har en hög andel fondägare: Gagnef, Leksand, Malung-Sälen, Falun och Vansbro har alla ett fondägande över 50 procent, dvs. 5 procentenheter över rikssnittet.

Mora toppar även listan när det gäller fondandelsvärdet i Dalarna – medianvärdet på Morabornas fondinnehav är 60 570 kronor. Det går att jämföra med medianvärdet i riket som är 55 000 kronor.

Fondsparandet högre bland kvinnorna

”Det är väldigt roligt att se att flera kommuner inom samma län toppar listan. Dalarna har uppenbart en bred sparkultur som fler borde ta efter. Tittar vi närmare på toppkommunen Mora ser vi att den höga andelen kvinnliga fondsparare är en framgångsfaktor. I Mora fondsparar fler kvinnor än män och fler kvinnor än i någon annan kommun i Sverige. Det är imponerande”, säger Philip Scholtzé, sparekonom på Fondbolagens förening.

Automatiskt genererad beskrivning

Siffrorna gäller direktägda fonder i fondbolag och i ISK. Alla belopp refererar till ställningsvärden vid utgången av 2015 men alla värden är omräknade till 2021 års priser.

Daniel Waldenströms forskning visar att könsskillnaderna vad gäller fondägande generellt sett är små, med en liten övervikt för kvinnorna. Om man tittar på riket som helhet äger 46 procent av kvinnorna och 44 procent av männen fonder. Medianvärdet av fondinnehaven är intressant nog något större för kvinnor, 57 000 kronor, än för män, 53 000 kronor.

Fondsparandet är vanligt i hela Sverige och det finns inte någon motsättning mellan stad och landsbygd när det gäller fondägandet.

För mer information:

Daniel Waldenströms forskningsrapport ”Fondägandets struktur i Sverige” finns bifogad.

Philip Scholtzé, sparekonom Fondbolagens förening
070-846 43 49 / philip.scholtze@fondbolagen.se

070-644 31 70 / eva.reimers@fondbolagen.se

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Kapitalförvaltning, AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Celina Fonder, Cicero Fonder, C WorldWide, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, East Capital Group, Enter Fonder, Excalibur Asset Management, FCG Fonder, Fidelity International,  First Sentier Investors, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, Indecap, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Lysa Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Nordnet Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Sensor Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, Storebrand Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur, Söderberg & Partners Asset Management, Tellus Fonder, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Advokatfirman MORE Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, FundRock Management Company, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, MFEX, Morningstar Sweden, PwC Sverige, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.