Stora variationer i fondsparandet i Skånes kommuner

Report this content

I Region Skåne är det Lomma kommun som hittas högst upp på listan över andel fondsparare. Med sina 57,0 procent fondägare hamnar de på tredje plats bland alla Sveriges kommuner. I 21 av regionens 33 kommuner är andel fondsparare under rikssnittet på 45 procent.

Genom bearbetning av anonymiserad registerdata i en ny databas har Daniel Waldenström, professor vid Institutet för Näringslivsforskning, kunnat visa hur fondägandet ser ut i olika grupper i Sverige. Daniel Waldenström har också undersökt hur fondägandet ser ut i Sveriges alla kommuner. På listan över andel fondsparare i Region Skåne följs Lomma kommun av Vellinge med 54,6 procent, Staffanstorp med 49,3 procent, Ystad med 49,2 procent samt Höganäs med 49,2 procent. Rikssnittet är 45 procent.

Kommunerna Bjuv, Åstorp, Burlöv, Landskrona, Malmö och Perstorp återfinns bland de 10 kommuner i Sverige med lägst andel fondägare.

Kommun

Andel som äger direktägda fonder (%)

Lomma

32,8

Bjuv

31,6

Medianvärdet högt bland både kvinnor och män

Skåningarna har därtill ett stort fondinnehav – där flertalet kommuner ligger över rikets medianvärde som är 55 000 kronor. Lomma toppar även den listan med 99 276 kronor och är på så vis kommunen i Sverige med näst högst medianvärde, efter Danderyd på 122 304 kronor.

”Det är väldigt stora skillnader på fondsparandet i Skåne. Det är positivt att de som har fonder har relativt mycket pengar sparade, men fler skåningar borde ta vara på fondernas låga spartrösklar och börja månadsspara. Även ett litet belopp gör stor skillnad över tid”, säger Philip Scholtzé, sparekonom Fondbolagens förening.

Även uppdelat efter kvinnor och män är fondinnehavet fortsatt högt. I de skånska kommunerna är det kvinnor som tenderar att ha ett aningen högre medianvärde, vilket också samstämmer med hur det ser ut i resten av landet.

Kommun

31 313

33 279

29 960

Siffrorna gäller direktägda fonder i fondbolag och i ISK. Alla belopp refererar till ställningsvärden vid utgången av 2015, men alla värden är omräknade till 2021 års priser.

Fondsparandet är vanligt i hela Sverige och det finns inte någon motsättning mellan stad och landsbygd när det gäller fondägandet, enligt Daniel Waldenströms forskningsrapport.

Bilagor:

- Rapporten  ”Fondägandets struktur i Sverige” av professor Daniel Waldenström finns bifogad.

- Se även bifogad xls-fil med all statistik över fondägandet i region Skåne.

Vid frågor kontakta:

Philip Scholtzé, sparekonom Fondbolagens förening
070-846 43 49 / philip.scholtze@fondbolagen.se

Eva Reimers, kommunikationschef Fondbolagens förening
070-644 31 70 / eva.reimers@fondbolagen.se

Föreningens medlemmar

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Kapitalförvaltning, AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Celina Fonder, Cicero Fonder, C WorldWide, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, East Capital Group, Enter Fonder, Excalibur Asset Management, FCG Fonder, Fidelity International,  First Sentier Investors, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Healthinvest Partners, Holberg Fonder, HSBC Global Asset Management, Indecap, ISEC Services, J.P. Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Lysa Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Fonder, Navigera, Nordea Fonder, Nordnet Fonder, Odin Fonder, SEB Investment Management, Sensor Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, Storebrand Fonder, Strand Kapitalförvaltning, Swedbank Robur, Söderberg & Partners Asset Management, Tellus Fonder, Tundra Fonder, Wahlstedt & Partners, Ålandsbanken Fondbolag, Öhman Fonder.

Associerade medlemmar

Advokatfirman MORE Evander, Apriori Advokatbyrå, Bloomberg LP, Citi, Deloitte, EY, FundRock Management Company, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Harvest Advokatbyrå, MFEX, Morningstar Sweden, PwC Sverige, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå.

Eva Reimers
eva.reimers@fondbolagen.se