Fontana #snällost utses till årets bästa hälsomat i MåBra-val 2016

I dag tillkännagavs vinnarna i MåBra-val. Den proteinrika osten Fontana #snällost, som utvinns av svinnet från Fontanas halloumiproduktion, har fått utmärkelsen årets bästa hälsomat i kategorin mejeri i MåBra-val 2016.

Fontana #snällost vinner årets bästa hälsomat i kategorin mejeri med motiveringen ”Produkten görs av rester från halloumitillverkning. Genialiskt att ta hand om vasslen som är en biprodukt av tillverkningen. Näringsmässigt mycket bra och ganska mycket protein av god kvalitet”.

– Vi är otroligt stolta över Fontana #snällost och det är en sann fjäder i hatten för oss att den nu tilldelas detta hedersamma pris. Vi har förstått att ostens höga proteinhalt i kombination med att den motverkar matsvinn utmärkt sig i mejerihyllan – men blev trots det väldigt överraskade och glada över den fina utmärkelsen, säger Corina Papadopoulou, Kommunikationschef på Fontana.

Den vinnande osten, som på Cypern kallas Anari, har en len och mild smak med flera olika användningsområden. Eftersom att den både kan ätas naturell och stekas lätt passar den i såväl matlagning som till mellanmål eller efter träning. Fontana #snällost är ett klimatsmart proteinalternativ

För mer information, vänligen kontakta:

Corina Papadopoulou, Kommunikationschef på Fontana, corina@fontanafood.se, tfn: 08-448 71 00

Julia Levander, presskontakt Geelmuyden Kiese, julia.levander@gknordic.com, tfn: 070-8652219

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 35 st. anställda med en omsättning på drygt 300 MSEK (2015). www.fontana.se