Från flykt till framgång – hur mod, passion, envishet och hårt jobb skapade Halloumikungen

Frixos Papadopoulos kom till Sverige från ett krigsdrabbat Cypern år 1975. År 2016 har han med en stor dos envishet och hårt arbete lyckats integrera en helt okänd matkultur från sitt hemland och fått svensken att prova nya smaker genom sitt företag Fontana. Boken Halloumikungen visar hur en person som förlorat allt lyckats skapa ett nytt liv genom vilja, mod och matglädje.

År 1984 importerar Frixos Papadopoulos halloumin till Sverige. Även fast det tar några år innan svenskarna är helt övertygade så är "gnisselosten" idag en av Fontanas storsäljare och en stapelprodukt i många svenska kylskåp. Men bakom halloumin, olivoljan och fetaosten finns en familjefar som, nyanländ till Sverige och utan egentliga förutsättningar, lyckats bygga ett framgångsrikt företag från grunden. Boken Halloumikungen – från flykt till entreprenör, skriven av Annika Hall, docent i företagsekonomi med forskning kring familjeföretag, beskriver hur Fontanas grundare Frixos Papadopoulos genom sitt brinnande entreprenörskap lyckades etablera ett välkänt varumärke som inspirerat svensken att våga prova nya smaker.

- Jag lämnade mitt liv som entreprenör på Cypern och kom till Sverige utan att kunna språket, men med mycket vilja. Genom att berätta min historia vill jag visa att det är möjligt att följa sina drömmar med rätt inställning och en stor dos passion. Jag har aldrig väntat på "rätt tillfälle" utan skapat det själv. Min drivkraft har varit att få svenskar att uppleva nya smakupplevelser och genom Fontana har jag lyckats ta med den grekiska och cypriotiska matkulturen till Sverige, säger Frixos Papadopoulos, grundare och ägare av Fontana Food.

Med kämpaglöd, mod och vilja att förverkliga en idé, syftar Frixos berättelse till att inspirera alla som bär på en dröm om att starta företag, oavsett givna förutsättningar. Boken genomsyras entreprenörskap och en vilja att lyckas. Den visar på hur en idé har realiserats genom hårt arbete, en vilja att följa sin dröm och mycket glädje.

- Det är en ära för mig att ha medverkat till att boken om Frixos gripande flykthistoria och framgång blev till. En historia som ligger mig särskilt varmt om hjärtat i min egenskap av flykting och företagare, säger Dorotea Bromberg, bokförläggare på Brombergs Förlag.

I samband med att boken lanserades den 8/11 delades även det första stipendiet ur Frixos Stiftelse ut. Frixos Stiftelse syftar till att stödja, främja och inspirera entreprenörskap i Sverige. Magnus Hansson från Yesterdayfood blev den första stipendiaten att motta ett bidrag på 100 000 kronor. Syftet med Yesterdayfood är att hjälpa butiker bli av med sitt matsvinn genom att erbjuda medlemmar en matkasse med ’gårdagens mat’. Bidraget kommer användas för att bygga det CRM-system som krävs för att förena butik och medlemmar.

Halloumikungen – från flykt till framgång kommer säljas från vecka 46 i utvalda butiker, på frixosstiftelse.se och på fontana.se. Boken kommer kosta 179 kronor och 50% av intäkterna kommer gå till Frixos Stiftelse.

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 35 st. anställda med en omsättning på drygt 300 MSEK (2015). www.fontana.se