Sommartid är MC-tid

Förra året ökade antalet svåra MC-olyckor till 46 omkomna. I början på säsongen är många ovana i trafiken. Försäkringsbolaget If ger tips för säker åkning i sommar.

Förra året ökade antalet svåra olyckor med motorcykel i Sverige. År 2011 omkom 46 personer, jämfört med 37 året innan och antalet svårt skadade steg till 319 från 260.* I början på säsongen finns särskild anledning att vara försiktig.

- Nu ser många fram emot sommarens körning med sin motorcykel. Men det är viktigt att ta det lugnt och säkra att maskinen fungerar som den ska. En bra idé är att delta på någon av SMCs kurser så att känslan sitter, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Motorcyklister är mycket utsatta i trafiken. En tidigare rapport från If har visade i nio av tio olyckor med flera inblandade är annan trafikant vållande, men motorcyklisten skadas värst då denne är oskyddad.

- Övriga trafikanter bör vara extra uppmärksamma vid den här tiden på året. Plötsligt är det mängder av motorcyklar på vägarna och det kräver extra hänsyn och marginaler, säger Dan Falconer.

Det finns ca 300 000 motorcyklar i Sverige.

Ifs bästa tips för säker MC-åkning i sommar:

• Kontrollera däcktrycket eftersom luften alltid minskar lite när motorcykeln har stått still över vintern. För lite tryck i däcken kan vara trafikfarligt.

• Kontrollera nivån på batterivattnet (gäller ej slutet system).

• Skruva fast batterikablarna ordentligt och kontrollera även att batteriet sitter fast.

• Se över bromsarna och testbromsa, de sätter sig gärna om motorcykeln har stått ett tag. Ta det lugnt in i korsningar.

• Har du nya däck – kör försiktigt de första milen då däcken är väldigt hala i början.

• Personlig skyddsutrustning. Skyddande jacka, godkända mc-stövlar, ryggskydd, kvalitetshjälm och handskar.

* Enligt Transportstyrelsens statistik över polisrapporterade olyckor

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig Sverige. Mobil: 076-634 59 19

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 300. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner samt företagsförsäkringar.