Billigare bubbel i glasen en trend 2023

Report this content

Dryckesexperten Fredrik Schelin har en stor passion för mousserande vin i allmänhet och champagne i synnerhet. Här bjuder han på kommande trender för mousserande vin 2023.

År 2023 dricker vi billigare bubbel – allt oftare hemma
Sedan september 2022 har försäljningssiffrorna för finvin sjunkit med hela 30 procent på Systembolaget. Flertalet kriser ute i världen och förändringar i den enskildes plånbok gör att vi dricker mer hemma istället för på krogen, och vi väljer billigare vin. Billigare viner har fått ett stort uppsving och många börjar se det som en sport att hitta dessa billigare pärlor. Svenskarna uppskattar mat och vin i kombination så pass mycket att inte volymen har ändrats.

Annat bubbel än champagne i glasen
Champagne är ju alltid champagne, och där kommer man aldrig billigt undan med tanke på att hantverket och hanteringen är dyr. Men måste man dricka champagne för att få ett gott bubbel? Svaret är givetvis nej och det börjar allt fler upptäcka.

- Jag vill slå ett slag för Sydafrikanska mousserande viner som har en riktigt hög kvalitet till en bra peng. Sedan 1992 produceras de mousserande vinerna under Methode Cap Classique vilket innebär att man precis som i Champagne låter vinet jäsa en andra gång i flaskan. Håll utkik efter vintips från den regionen så kommer du inte bli besviken. Dessutom har många fler länder utvecklat sin kvalitet för mousserande viner de senaste åren, som exempelvis Italien och England.

Försäljning i Champagne 2022 slår alla rekord
Efter två svåra år firade Frankrikes champagneindustri en stark återhämtning 2022 och en ny all-time high för intäkter. Enligt ett tillkännagivande av branschföreningen Comité Champagne nådde försäljningen 326 miljoner flaskor 2022, en ökning med 1,6% från 2021 och exportvärdet slår alla tidigare exportrekord.

Ökade priser på champagne
Förra året ökade priset på champagne markant och den 1 mars 2023 är det dags igen. Ökningen kommer att röra sig om cirka 40–60 kr per flaska. För många är det ett rejält påslag, speciellt med tanke på att priset höjdes rejält även förra året. Anledningarna är flera, bland annat brist på material för tillverkning av flaskorna och torka som har påverkat skördarna.

Mousserande vin – inte bara till fest
Allt fler inser att man kan dricka mousserande vin även vid andra tillfällen än när det är fest. Det är bra, men 2023 tror jag är året då fler kommer att kombinera mousserande vin med mat i en större utsträckning. Bubbel passar till så mycket mer än fördrinken och till förrätten.

För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, magdalena@highlandpr.se Fredrik Schelin, e-post: fredrik.schelin@dinvinguide.se

Fredrik Schelin är en av landets främsta vinexperter och har en förkärlek för mousserande viner i allmänhet och champagne i synnerhet. Han fascinerades redan som 18-åring av hantverket bakom bubblorna. Hans första möte med drycken blev en livslång relation.

Fredrik drivs av att dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och av sin passion för dryck i kombination med god mat. Han vill på ett inbjudande, enkelt och inkluderande vis inspirera till mer kunnande om vin och mousserande viner för att just du ska hitta dina bästa smakupplevelser. Redan 1995 öppnade Fredrik tillsammans med sin familj sin första restaurang. Stockholm Wine Club grundades 2005 som via vänner och kontakter spridit sig över landet och numera finns i många städer under namnet Sweden Wine Club. År 2009 startade Fredrik det digitala magasinet DinVinguide.se som sedan dess fått ett systermagasin med topplistor, DryckesListan.se.