Ge bort en bubblande dryckesbok i julklapp – Champagne och andra bubblor av Fredrik Schelin

Report this content

Champagne och andra bubblande drycker är uppskattade julklappar under granen, till både mor och far, men även till kollegor och kunder. Nu kan du istället ge bort inspiration och kunskap om champagnens förtrollande värld - en upptäcktsresa till olika mousserande distrikt i vinvärlden. Champagne och andra bubblor är en hyllning till mousserande vin i allmänhet och champagne i synnerhet.

Fredrik Schelin är dryckesexperten som nu är bokaktuell med sin andra bok – Champagne och andra bubblor. Här får vi åka med på en inspirerande smak- och kunskapsresa bland världens vindistrikt – allt från Frankrikes klassiska champagnegårdar till producenter av andra minst lika goda mousserande viner som Cava, Prosecco, Crémant och Cap Classique. Vi besöker Frankrike, Italien, Tyskland och Sydafrika, och sist men inte minst svenska vinmakare som också producerar mousserande vin.

- I boken lyfter jag upp hantverket, stoltheten ett stort antal vinodlare och berättar hur du bäst kan besöka dessa. Jag delar med mig av några av vingårdarnas familjerecept och tips på hur du kan kombinera mat och dryck. Jag bjuder även på en lista med över 100 testade och betygsatta champagner, berättar mer om glasets betydelse och hur du gör en hemmaprovning, säger Fredrik Schelin.

Champagne och andra bubblor är en uppföljare på den prisbelönta boken Champagne : 49 miljoner bubblor i en flaska champagne som fortfarande kan hittas i bokhandeln.

Champagne och andra bubblor ges ut av bokförlaget The Book Affair.
Foto: Raphael Cameron illustrationer: Sara Cameron

För mer information, kontakta gärna:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840
eller e-post:
magdalena@highlandpr.se

Fredrik Schelin är en av landets främsta vinexperter och har en förkärlek för mousserande viner i
allmänhet och champagne i synnerhet. Han fascinerades redan som 18-åring av hantverket bakom bubblorna. Hans första möte med drycken blev en livslång relation.

Fredrik drivs av att dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och av sin passion för dryck i kombination med god mat. Han vill på ett inbjudande, enkelt och inkluderande vis inspirera till mer kunnande om vin och mousserande viner för att just du ska hitta dina bästa smakupplevelser.

Redan 1995 öppnade Fredrik tillsammans med sin familj sin första restaurang. Stockholm Wine Club grundades 2005 som via vänner och kontakter spridit sig över landet och numera finns i många städer under namnet Sweden Wine Club. År 2009 startade Fredrik det digitala magasinet DinVinguide.se som sedan dess fått ett systermagasin med topplistor, DryckesListan.se.

Citat

I boken Champagne och andra bubblor lyfter jag upp hantverket, stoltheten ett stort antal vinodlare och berättar hur du bäst kan besöka dessa. Jag delar med mig av några av vingårdarnas familjerecept och tips på hur du kan kombinera mat och dryck. Jag bjuder även på en lista med över 100 testade och betygsatta champagner, berättar mer om glasets betydelse och hur du gör en hemmaprovning.
Fredrik Schelin