Lär dig konsten att kombinera mat och vin i Catarina König och Fredrik Schelins nya kokbok Perfect match

Report this content

Mästarnas mästerkock och kokboksdrottningen Catarina König och den hyllade champagne- och vinkännaren Fredrik Schelin är aktuella med mat- och vinboken Perfect match som kommer ut den 24 september. Årstid för årstid och med över 50 lättlagade och folkliga recept bjuder Catarina och Fredrik på en odyssé av smaker som alla förhöjs med en perfekt vinmatchning. Vi får lära oss att förstå vinets språk och hur det harmonierar med olika ingredienser i maten för att höja den kulinariska upplevelsen till nya nivåer.

Många undrar varför samma flaska vin kan framstå som en helt annan dryck beroende på måltiden den serveras till. Hemligheten är kunskapen om hur olika ingredienser i maten harmonierar med olika smakkomponenter i vinet. Här får vi lära oss om hur olika råvaror och smaker bäst matchas och förhöjer varandra. Dessutom innehåller boken en vinskola som ger läsaren möjlighet att enkelt göra sin egen provning med vin och mat samt kunskap om glasets betydelse för den valda drycken.

Att välja det perfekta vinet till maten kan kännas svårt, men i boken Perfect match har Catarina König och Fredrik Schelin gjort jobbet för att skapa nästa middagsbjudning. Man följer receptet och köper det rekommenderade vinet och får till en ”perfect match”.

– Vin ses ofta som komplicerat och lite pretentiöst, men det är egentligen ganska enkelt. Det är bara att följa några grunder och riktlinjer när du kombinerar mat och vin, så kommer det att göra en otrolig skillnad. Med våra fem grundsmaker och olika konsistenser får vi grundstrukturen i maten. Sedan kompletterar vi detta med aromer och kryddor. Och som den sista men kanske viktigaste kryddan matchar vi maträtten med passande vin. Då uppstår en ”perfect match”. Jag hoppas att ni kommer att smittas av min och Catarinas brinnande passion att kombinera mat och vin, säger Fredrik Schelin.

– Det har varit otroligt spännande att arbeta med den här boken. Jag har tävlat mig in i matvärlden och arbetar med min dröm – maten - till vardags, men är också sommelier med ett stort vinintresse. Fredrik har vin och champagne som sin bas, men har också drivit restaurang och cateringföretag, så våra kunskaper korsas på ett väldigt spännande sätt. Vi hoppas att kunna tillföra en massa kunskap och mat- och dryckesglädje med den här boken, säger Catarina König.

I Perfect match får man lära sig mer om hur vinet harmonierar med sötman, syran, beskan, sältan och kryddigheten i maten. Bland rätterna får vi bland annat se en härlig viltskav i pitabröd med mild vitlökssås parat med det goda vinet The Fox and the Grapes, parmalindade päron med ädelost och en Privat Brut Nature Reserva eller varför inte en kantarelltoast med gruyèrekräm matchat med en Bourgogne Aligoté Clotilde Davenne.

Perfect match har utgivningsdag den 24 september. Pressbilder och bokomslag finns här.
Form: Olga Nycander. Foto porträtt: Raphael Cameron. Foto matbilder: Catarina König

Catarina König vann Sveriges Mästerkock 2016 och blev decenniets mästerkock 2020 och ägnar sedan dess sitt liv åt mat och hennes följarskara bara ökar. Till vardags driver hon instagramkontot @Matfashionistan och inspirerar sina följare med recept, mat, dryck och allt som händer i livet. Catarina arbetar även som tv-kock på Kökets middag där hon inspirerar människor ute i landet till goda måltider, hon bloggar på Elle Mat och Vin, gästspelar och kockar på event och tog sin sommelierexamen våren 2023. Detta är Catarinas sjätte bok.

Fredrik Schelin är en av landets främsta vinexperter med en förkärlek för mousserande viner i allmänhet och champagne i synnerhet. I sitt arbete delar han med sig av sina erfarenheter, kunskaper och av sin passion för dryck i kombination med god mat. Fredrik driver Sveriges största vinprovningsklubb, Sweden Wine Club, som erbjuder både provningar och föreläsningar över hela landet. Han har också grundat det digitala magasinet DinVinguide.se med över 350 000 unika läsare varje vecka. Detta är Fredriks tredje bok.

För intervjuförfrågningar, för att publicera recept eller mer information, kontakta gärna:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840 eller e-post: magdalena@highlandpr.se

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare
marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av
Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och
entreprenörsdrivna upphovsmän. År 2022 gick Adam Dahlin in som förlagschef och delägare.
Läs gärna mer på