Invigning: Västerås först i jättesatsning av gasstationer – minskar utsläppen i länet

Landshövdingen i Västmanland, Minoo Akhtarzand, och Gasum bjuder den 20:e maj in media till invigningen av Gasums första tankstation med flytande gas för lastbilar och tunga fordon.

Mångmiljonsatsningen kommer att bidra till ökad energitillgång och därmed gynna det lokala näringslivet och bidrar samtidigt till renare transporter i länet. Stationen har identifierats som en hållbar miljösatsning och har därför kvalificerat sig för delfinansiering genom statliga Klimatklivet. För Gasum, som är ett nordiskt energibolag, är detta första stationen i Sverige och startskottet för en omfattande lansering av totalt 50 tankstationer i Norden. Gasum är även en av Nordens största producenter av biogas och flytande naturgas. Sedan tidigare äger Gasum en biogasanläggning i Västerås tillsammans med lokala lantbrukare.

Program:

10.45 Välkomstmingel med tilltugg

11.00 Presentation & invigningsceremoni:

- Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum

- Minoo Akhtarzand, Landshövdningen Västmanland

Invigningsceremoni

11.30 Lunch med fotografering och tillfälle för individuella intervjuer

12.30 Slut

Alla tider är ca tider

Plats: Chaufförsgatan 1, 724 76 Västerås

Mer info och anmälan av deltandehttp://bit.ly/gasuminvigning

För ytterligare information, kontakta: