Ökad tillgång av energi med låga utsläpp för tung trafik i Stockholmsregionen – Gasum öppnar en gastankstation vid Arlanda mot slutet av året

Det nordiska energiföretaget Gasum öppnar en gastankstation vid Arlanda mot slutet av 2020. Stationen är Gasums första i Stockholmsregionen. Genom att öppna en tankstation som erbjuder flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) för tunga fordon, svarar Gasum på kundernas behov att utöka det existerade stationsnätet till ytterligare en strategisk knutpunkt för transport.

Gasum kommer fortsättningsvis att stärka sitt stationsnätverk i Sverige mot slutet av året genom att öppna en ny tankstation vid Arlanda, Stockholm. Vid Arlanda tankstation kommer man att kunna tanka flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) för tung trafik, och med detta nya öppnande har företaget ett närverk av 16 tankstationer totalt i Sverige.

Tankstationen vid Arlanda kommer att ligga vid en central knutpunkt för transport nära Arlanda flygplats, Arlandastad och E4:an.

I Arlanda, samarbetar Gasum med Arlandastad Holding, företaget som driver Airport City Stockholm.

“Vi är mycket nöjda över att Gasum etablerar sig här, ett företag som aktivt arbetar för att nå EU:s klimatmål och väljer oss, Arlandastad som partner. Tankstationen uppmuntrar företag som är verksamma i området att investera i renare transporter, vilket går hand i hand med vår strävan,” säger Dieter Sand, VD för Arlanda Holding.

Arlandas nya tankstation tillgodoser kundernas behov

Allt eftersom företag fortsätter att söka nya klimatvänliga och kostnadseffektiva lösningar för transport och logistik, ökar också efterfrågan tydligt på olika drivmedelsalternativ. Genom öppnandet av den nya stationen i Stockholmsregionen och expansionen av stationsnätverket, tillgodoser Gasum kundernas behov.

”Gasum och deras utbyggnation av nya tankställen för biogas är en mycket viktig pusselbit i vår omställning till helt fossilfria transporter. Det är tack vare att de öppnar upp nya tankställen för biogas, så som det kommande i Norra Stockholm, som vi kunnat börja ställa om till biogaslastbilar och därigenom minska vår klimatpåverkan.” säger Carl Ceder, Logistikchef Lidl Sverige

“Tankstationen nära flygplatsen i Arlanda är en efterlängtad utökning till vårt nuvarande nätverk. Flera av våra kunder kommer nu kunna expandera sina satsningar på gasdrivna fordon, där Lidl är ett bra exempel. Intresset för hållbara transportlösningar är fortsatt mycket starkt. Flytande gas är ett bränsle som erbjuder både hållbarhet och konkurrenskraft,” säger Mikael Antonsson, Transportchef hos Gasum i Sverige.

LNG (flytande naturgas) och LBG (Flytande biogas) blir allt mer populära som bränslealternativ för tung trafik i de nordiska länderna. I Sverige, till exempel, är det mer än 200 LNG lastbilar på vägarna. I takt med att antalet tunga fordon som drivs på gas blir fler i framtiden, expanderar Gasum sitt nätverk av tankstationer för att erbjuda bästa möjliga service för sina kunder.

Foto: Arlandastad Holding
I foto från vänster:

Christer Wikström, Affärsutvecklare Arlandastad Holding, Dieter Sand, VD Arlandastad Holding, Patrik Hedh, Application manager Gasum, Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden Gasum

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum
Tel. +4672 454 33 82, ​Mikael.antonsson@gasum.com

Energibolaget Gasum är experter inom den nordiska gassektorn och på energimarknaden.  Gasum erbjuder experttjänster inom renare energi och på energimarknaden för industri och kraftvärmeproduktion, samt renare bränslelösningar för väg- och sjötransporter. Företaget hjälper kunderna att minska både sitt eget och sina kunders koldioxidavtryck. Tillsammans med sina samarbetspartner främjar Gasum utvecklingen mot en koldioxidneutral framtid på land och till havs. Gasum-koncernen har omkring 350 anställda i Finland, Norge och Sverige. Företaget hade en omsättning på 1 128 miljoner euro 2019. Gasum ägs av finska staten.

Taggar: