120 år med Getinge i medtech

Getinge firar 120 år som pionjär inom hälso- och sjukvården och reflekterar över sin resa i branschen. Med ett starkt fokus på kontinuerliga förbättringar och innovation förblir det globala medtechbolaget engagerat i att tillsammans med kunder och partners möta de föränderliga behoven inom hälso- och sjukvården.

Just idag, den 21 mars, för 120 år sedan, påbörjade Getinge sin resa med att utveckla hälso-och sjukvården och göra framsteg inom life science. Det var en svensk entreprenör, som hade börjat tillverka jordbruksutrustning i samhället Getinge, som beslutade att namnge sitt företag efter den lilla staden i södra Sverige. Snart blomstrade Getinge och började exportera sina produkter.

Företagets arv är förankrat i banbrytande framsteg inom medtech, präglat av den initiala satsningen på autoklaver och desinfektionslösningar för medicinsk utrustning. Sedan dess har Getinges portfölj växt och återspeglar ett fast åtagande till excellens och att förbättra patientresultat.

“Getinge har alltid handlat om att utmana gränserna för vad som är möjligt, vilket har lett till betydande framsteg inom hälso- och sjukvården. Vi designade och byggde bland annat ett av de första operationsborden, den första moderna ventilatorn och har varit pionjärer inom sterila transfersystem”, säger Mattias Perjos, VD och koncernchef på Getinge."

Medtechbolagets ambitioner är att fortsätta driva utvecklingen framåt tillsammans med sina kunder och samarbetspartners.

”Idag bidrar våra produkter till att rädda 10 miljoner liv per år, och ambitionen är att fördubbla den siffran. Vi vill också bidra till att minska vårdköer och förkorta tiden det tar för nya läkemedel att nå marknaden.”

Utmaningar, såsom förändrade demografier och en växande befolkning, sätter press på hela hälso- och sjukvårdsindustrin, och med den snabba utvecklingen av digitalisering och artificiell intelligens kommer nya sätt att ta itu med dem.

"Det öppnar för nya möjligheter att ytterligare förbättra våra produkter och tjänster. Det finns också ett ökat fokus på hållbarhet, vilket är en del av allt vi gör och avgörande både för oss och våra kunder," säger Mattias. "Vi har en god förmåga att anpassa oss till trender, från forskning och utveckling till specifika hållbarhetsinitiativ, vilket gör mig optimistisk inför framtiden."

Samtidigt som Getinge firar sitt 120-årsjubileum fortsätter medarbetare över hela världen att samlas kring det gemensamma syftet: att göra livräddande teknik tillgänglig för fler människor.

Läs mer om Getinge >>

Caroline Örmgård, Presschef
E-post: caroline.ormgard@getinge.com

Fast övertygade om att alla människor och alla samhällen bör ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och institutioner verksamma inom Life Science-området med produkter och lösningar vars syfte är att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsrutiner. Bland annat erbjuder företaget produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering och Life Science. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och företagets produkter säljs i över 135 länder.

Mattias Perjos, VD och koncernchef på Getinge