Agneta Palmér ansluter till Getinges koncernledning

Fyra år efter att hon började på Getinge får Agneta Palmér nu en ny roll som EVP Operational Services, samtidigt som hon kliver in i företagets koncernledning. För henne är det ett privilegium att jobba på ett företag och i en bransch som utvecklar hälso- och sjukvården och hjälper till att rädda liv.

– Jag kom in i medtechbranschen när jag började på Getinge för fyra år sedan. Värderingarna inom medtech, och särskilt på Getinge, rimmar med mina egna ambitioner. Jag tycker om företagets riktning, entreprenörsandan och att vara med och ta ansvar i samhället, säger Agneta Palmér.

Idag kliver hon in i Getinges koncernledning som Executive Vice President Operational Services. Det är en helt ny roll där man satsar på att samla gruppfunktioner under samma paraply och skapa bättre samspel mellan kvalitetsorganisationen och företagets verksamhetsmodell.

– Vi kommer att fortsätta med det fina arbete som görs inom dessa funktioner och bli ännu mer effektiva tillsammans. Synergier, service och struktur kommer vara i fokus för att skapa harmoni. Våra processer kommer att slipas till ytterligare för att se hur vi kan göra ännu mer för våra kunder.

Som en följd av pandemin och ett pågående krig finns det många omvärldsutmaningar såsom inflationstryck, förflyttning på arbetsmarknaden och komponentbrister. En av de största prioriteringarna för Agnetas team blir i år därför att ställa om och bygga för framtiden.

– Vid osäkerhet tror jag att flexibilitet och samarbete är vägen framåt. Vi har sett många exempel, särskilt nu under pandemin, där lösningar har uppnåtts genom samarbete och utmaningar har hanterats framgångsrikt av team.

Att bygga starka team som främjar arbetssätt för ständig förbättring är en central del av Agnetas ledarskap.

– Jag står för struktur, kultur, öppenhet, transparens och tillit. För mig kommer alla de delarna tillsammans i ett lean mindset som fokuserar på kundnytta genom kvalitet, produktivitet, respekt och samarbete. En annan viktig ingrediens för att nå framgång är att ha kul, och det är något jag ser fram emot att ha tillsammans med alla dessa ambitiösa och fantastiska människor. Tillsammans kommer vi fortsätta utföra världens bästa jobb – att hjälpa till att rädda liv.

Agneta Palmér, Executive Vice President Operational Services på Getinge