Εn njurtransplantation gjorde Edwins livräddande arbete mycket mer personligt

Sedan den framgångsrika njurtransplantation för ett år sedan, har Getinge-medarbetaren Edwin van der Reess arbete, där han är del av ett team som levererar Life Science-lösningar till kunder världen över, blivit mycket mer personligt.

– Getinges Life Science-lösningar möjliggör säker och effektiv forskning och utveckling av läkemedel och vaccin. Att veta att de läkemedel som jag tar kan ha utvecklats på ett säkert och effektivt sätt med hjälp av produkter som våra, har verkligen lagt till en ny dimension i mina arbetsdagar. Det är nu lättare att identifiera sig med människor som är i behov av läkemedel för att kunna förbli friska, säger Edwin.

Hans hälsa började svikta för ungefär tre år sedan. Cystor gjorde att Edwins njurfunktion försämrades mer och mer. När situationen förvärrades blev tvåbarnspappan från Delft, som var van vid ett högt tempo både privat och i sitt arbete på Getinges Applikon-fabrik i Nederländerna, allt svagare.

– För ett år sedan var min njurfunktion nere på så lite som 15–20 procent, och då var behovet av en transplantation ett faktum. Som tur var, var min fru en matchande donator och villig att ge mig en av sina njurar, förklarar han.

Att genomgå en transplantation tillsammans med sin fru var en verkligt känslomässig och livsförändrande händelse för Edwin.

– Min sjukdom, vår gemensamma transplantation och glädjen över att få tillbaka mitt liv var som att åka berg- och dalbana. Jag tror att alla som har gjort en liknande resa håller med om att ens livsperspektiv förändras.

Edwin fick tillbaka sin energi snabbt, med det var svårare för hans hustrus kropp att anpassa sig till ett liv med bara en njure.

– Det känns lite orättvist att den som får, återhämtar sig lättare än den som ger, säger han. Men som tur är återhämtade sig även hon fullt ut till slut.

Två månader efter operationen var Edwin tillräckligt frisk för att återgå till sin roll som ansvarig för inkommande och utgående logistik på före detta Applikon. Denna världsledare inom avancerade bioreaktorsystem möjliggör säker utveckling och produktion av läkemedel och vaccin för läkemedelsindustrin. Applikon blev en del av Getinge 2020.

– Jag har alltid varit stolt över det jag gör, men den personliga kopplingen till de läkemedel och vaccin som våra bioreaktorer hjälper till att utveckla är mycket starkare nu, efter mina egna upplevelser. De hjälper till att blåsa liv i vetenskapen, avslutar han.

Läs mer om Getinges Life Science-lösningar >>

Edwin van der Ree