Att arbeta med livsuppehållande medicinsk utrustning var kärlek vid första ögonkastet

Som student ville Bárbara Meneses, som arbetar som servicetekniker på Getinge i Brasilien, göra karriär inom lantbrukssektorn. Men när hon under en elektroenergikurs gjorde praktik på ett sjukhus fann hon sitt sanna kall.

– Medicinteknik var kärlek vid första ögonkastet för mig, berättar Bárbara Meneses. Vad kan vara mer inspirerande än att se till att livsuppehållande medicinsk utrustning fungerar som den ska, att hjälpa patienter återhämta sig och återvända hem till sina nära och kära?

Bárbara tror att varje arbetsdag hjälper henne att bli en bättre version av sig själv och att vara delaktig i att rädda patienters liv är hennes högsta prioritet.

– Getinges passion för livet och engagemang när det gäller att skapa partnerskap med kunderna passar mig perfekt. Kundrelationer är som vänskap, och du sviker inte dina vänner. Med mig är deras viktigaste utrustning i goda händer, det kan de lita på, förklarar Bárbara.

Bárbaras specialitet är respiratorer. Arbetet med att säkerställa en felfri funktion hos all utrustning som hjälper patienter att andas har varit viktigare än någonsin under pandemin.

– COVID-19-pandemin förde med sig blandade känslor. Insikten om att vårt arbete var avgörande för patienterna och sjukhusen hjälpte mig att möta min egen rädsla för riskerna som är kopplade till viruset. Vi var tvungna att hitta sätt att ge stöd på så säkra sätt som möjligt, berättar Bárbara.

Att vara flexibel innebär också att hon måste balansera sitt jobb som resande servicetekniker med familjelivet.

– Den här karriären är utmanande och det finns en del väldigt svåra hinder, men de är inte omöjliga att hantera. För mig är det här ett jobb som ger betydligt mer än vad det tar.

Lär dig mer om Getinges service-erbjudande >>

Upptäck tillgängliga karriärmöjligheter på Getinge >>