"Att rädda liv är utan tvekan världens bästa jobb"

Elin Frostehav har under de senaste tre åren utvecklat Getinges Critical Care-verksamhet, och drivit den ökade tillverkningen av ventilatorer till rekordnivåer under pandemin, vilket har hjälpt läkare runtom i världen att rädda tusentals liv. Nu bryter Elin ny mark när hon tar över som Getinges President Acute Care Therapies.

– Att rädda liv är utan tvekan världens bästa jobb och att kunna göra det genom att arbeta tillsammans med Getinges passionerade och extremt kompetenta team samt med vårdgivare runtom i världen är en stark drivkraft för mig att axla den här rollen, säger Elin.

Elin är övertygad om att Getinge är ett medtechbolag som kan erbjuda världsledande innovativa sjukvårdslösningar, i dag och i framtiden.

– Vi har en stabil grund att stå på och många marknadsledande lösningar inom Acute Care Therapies. Jag ser fram emot att fortsätta vår resa mot att bli världens mest respekterade och tillförlitliga medtechbolag, och att vara med och leda vår framtida tillväxt genom att säkerställa att våra livräddande produkter är tillgängliga på fler marknader och genom innovation och snabbare digitalisering.

Elin tror på att bygga starka team och att etablera en högpreseterande kultur där kunden står i fokus.

– Ingen av oss kan allt och ingen av oss är perfekt, men om vi samarbetar kan vi uppnå fantastiska resultat samtidigt som vi lär oss och har roligt tillsammans. Det vi lyckades med under pandemin när det gäller att öka produktionen av ventilatorer är ett starkt bevis på detta. Det var fantastiskt att se hur Getinges medarbetare, kunder, distributörer, regeringar, partners och konkurrenter gick samman för att hjälpa fler patienter över hela världen.

– Genom ett nära samarbete med kunder, samhället och slutanvändarna kommer Acute Care Therapies-teamen att bidra med sin passion, sitt kvalitetstänk och sina djupgående kunskaper till att fortsätta utveckla terapier och produkter som räddar och förbättrar livet för många människor.

Acute Care Therapies utvecklar avancerade terapier för intensivvård, kardiovaskulära interventioner och akut cirkulationsstöd som gör det möjligt för läkare att rädda liv, förbättra kliniska resultat och minska behandlingskostnaderna.

Läs mer om Getinges lösningar >>

Elin Frostehav, President Acute Care Therapies på Getinge