Bioreaktorer banar väg för fisk och skaldjur utan fiske

Nyligen presenterade Bluu Seafood i Tyskland sina första marknadsklara produkter tillverkade av odlade fiskceller – en milstolpe för att göra det möjligt för människor att äta fisk och skaldjur utan att äventyra djurens välbefinnande eller anstränga marina ekosystem. Blue Seafoods fiskceller odlas upp i bioreaktorer från Getinge.

– Att klara av att försörja världens växande befolkning i framtiden innebär flera olika utmaningar, och fiskesektorn är en av dem. Cirka 90 procent av fiskbeståndet är antingen överfiskat eller fiskas på maximal kapacitet. Vi måste fundera över alternativ, säger dr Sebastian Rakers, medgrundare och vd för Bluu Seafood.

Som marin- och cellbiolog arbetade Sebastian Rakers i över ett decennium med fiskceller innan han insåg teknikens fulla potential.

– Jag är säker på att kommande generationer kommer att fråga oss varför vi dödade alla dessa djur för att få mat när det finns ett alternativ som är likvärdigt med konventionell fisk. Eftersom vi bara producerar det som konsumeras i slutändan är det ett effektivt alternativ som är hälsosamt och hållbart, säger han.

Även mänsklig påverkan, mikroplaster och föroreningar påverkar invånarna i våra hav, men Bluu Seafoods fiskceller odlas i en ren och kontrollerad bioreaktormiljö.

– En cellinje bildas av fiskceller och sedan expanderar vi dem till biomassa i en bioreaktor med omrörning. Där inne förökar sig cellerna under optimala förhållanden tills de skördas och fryses. Vi lagrar dem åt livsmedelsteknikteamet som använder dem för att tillverka våra produkter, förklarar dr Duong Nguyen, biträdande direktör för forskning och processinnovation på Bluu Seafood.

Förmågan att kontrollera odlingsförhållandena och möjligheten att skala upp processen är två nyckelfaktorer för framsteg.

– Vi vill lära oss så mycket som möjligt om cellerna. Hur ”lyckliga” är de? Hur är metabolismen? Hur fungerar de tillsammans med de näringsämnen vi ger dem? Allt ska vara optimalt för att säkerställa hög cellviabilitet och maximal tillväxthastighet, säger dr Karen Wohlers, juniorforskare i processutveckling.

Hon fortsätter:

– Bioreaktorerna gör det möjligt för oss att kontrollera hela miljön och skapa perfekta förhållanden för våra fiskceller.

När det gäller att skala upp processen ser Bluu Seafood Getinge som en lovande leverantör.

– Om vi utökar vårt erbjudande innebär det att vi måste producera tonvis med celler till en låg kostnad, eftersom människor vill köpa mat som inte kostar alltför mycket. Att hitta effektiva och kostnadseffektiva lösningar för uppskalning är en utmaning, så vi är mycket glada över Getinges förmåga att erbjuda flexibla bioreaktorer som kan anpassas efter våra behov, avslutar Sebastian Rakers.

Upptäck Getinges bioreaktorer >>

Utforska Bluu Seafoods forskning och utveckling>>