De bygger lösningar för sterilgodshantering som räddar liv

Patrik Lingmert och Maria Borghem är två av experterna som arbetar med tillverkning av diskdesinfektorer på Getinges fabrik i Växjö. Diskdesinfektorerna är en del av Getinges heltäckande utbud som möjliggör rengöring och sterilisering av kirurgiska instrument på sjukhus världen över.

– Det känns extra motiverande att gå till jobbet varje dag när man vet att produkterna som man tillverkar är en väsentlig del av de steriltekniska avdelningarna där steriltekniker ser till att kirurgiska instrument rengörs, desinficeras och steriliseras i tid till nästa kirurgiska ingrepp, säger Patrik Lingmert.

Patrik började sin karriär på Getinges fabrik i Växjö 1998 och hade bara tänkt stanna där några år för att få arbetslivserfarenhet. Där och då hade han inte kunnat föreställa sig att han 23 år senare fortfarande skulle jobba på företaget, nu som ledare för det team som jobbar med 9100-seriens diskdesinfektorer.

– Jag har jobbat med de flesta typer av arbetsuppgifter på fabriken och det finns stora möjligheter att utvecklas. Här i Växjö bygger vi olika modeller av diskdesinfektorer samt in- och urlastningstillbehör och distributionssystem för processdiskmedel. Vi är omkring 70 personer på en produktionsyta på 12 600 m2.

Maria Borghem började arbeta på det medicintekniska företaget 2000, två år efter Patrik.

– Jag var arbetslös på den tiden och beslutade mig för att gå en kurs i svetsning. När det var dags att göra min praktik fick jag möjligheten att komma till Getinge, och jag är kvar än idag. Jag har också arbetat på de flesta arbetsstationer och i dagsläget är min huvuduppgift att kontrollera material och se till att vi har alla komponenter vi behöver för att bygga maskinerna, förklarar hon.

Båda känner sig passionerade för sitt jobb och vad produkterna gör för sjukvårdspersonal och patienter världen över.

– Min syster arbetar på akutvårdsavdelningen på ett stort sjukhus och när jag pratar med henne blir jag alltid påmind om hur pass väsentliga våra maskiner är när det gäller att tillhandahålla säker vård och bidra till att minska risken för vårdrelaterade infektioner, säger Patrik.

Maria tycker också att det är viktigt att bli påmind om detta. En gång kom hon tillbaka från en resa utomlands med hög feber och var tvungen att söka akutvård.

– Jag hade fått en infektion och kände mig riktigt sjuk. Jag blev lugnare när jag såg Getinges utrustning på kliniken och fick även veta att utrustningen på den steriltekniska avdelningen fungerade perfekt. När vi själva eller någon vi känner söker vård, vill vi alla att utrustningen på vårdinrättningar ska vara steril så att man inte riskerar att få fler infektioner.

Maria och Patrik är överens om vad som är viktigast om man vill göra sitt jobb på bästa möjliga sätt: att sträva mot samma mål och att ha en öppen kommunikation.

– Det bästa med mitt jobb är mina medarbetare. Vi är som en enda stor, lycklig familj. Efter 23 är jag fortfarande glad över att komma till jobbet varje dag. Tillsammans gör vi vårt bästa för att uppnå fantastiska resultat och leverera produkter av allra bästa kvalitet och säkerhet, säger Patrik.

– Och vi har mycket kul under tiden, tillägger Maria. Vi är mycket stolta över att se oss själva som en länk i en lång kedja som leder till att rädda och förbättra fler människors liv.

Upptäck mer om Getinges lösningar för rengöring och desinficering >>

Följ med Getinge på resan mot att bli världens mest respekterade och pålitliga medicinteknikbolag >>

Foto: Christer Engdahl

Det känns extra motiverande att gå till jobbet varje dag när man vet att produkterna som man tillverkar är en väsentlig del av de steriltekniska avdelningarna där steriltekniker ser till att kirurgiska instrument rengörs, desinficeras och steriliseras i tid till nästa kirurgiska ingrepp.
Patrik Lingmert, Getinge