De tillverkar en av världens minsta hjärt‑och‑lungmaskiner

Möt Felix Wiedmann och Yannick Bitterwolf som är en del av Getinge-teamet i Rastatt, Tyskland där Cardiohelp, en av världens minsta hjärt‑och‑lungmaskiner, tillverkas.

Det är full fart i fabriken i Rastatt där Getinges portabla hjärt‑och‑lungstödssystem Cardiohelp tillverkas.

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden. Och denna efterfrågan har ökat under pandemin eftersom våra lösningar behövs vid behandling av kritiskt sjuka COVID‑19‑patienter, säger produktchef Felix Wiedmann.

Felix började arbeta vid monteringslinjen för ungefär tjugo år sedan och är idag ansvarig för hela produktionen av hjärt‑och‑lungmaskinerna och hypertermienheterna i Rastatt.

– Vi är ett fantastiskt team som uppnår otroliga saker tillsammans. Jag gillar särskilt det faktum att vi alltid möter olika utmaningar och hittar bästa möjliga lösningar tillsammans, som ett team, säger han.

Cardiohelp, enheten som teamet tillverkar, används vid extrakorporeal membranoxygenering (ECMO) som är ett behandlingssätt där maskinen och engångsartiklarna tar över hjärtats och/eller lungornas funktion för att syresätta kroppen, avlägsna koldioxid och hjälpa hjärtat att pumpa blod. Getinges ECMO‑maskiner är utformade för att hålla kritiskt sjuka patienter vid liv och samtidigt ge deras skadade hjärta och/eller lungor tid att återhämta sig. De används även som en brygga tills ytterligare behandling kan sättas in.

– Cardiohelp driver en blodpump som tar över hjärtats pumpningsfunktion medan oxygenatorn fungerar som en artificiell lunga. Vi är alla medvetna om vilket ansvar det är att tillverka produkter som är så pass kritiska när det gäller att rädda liv. Under pandemin har vi blivit ännu mer medvetna om hur viktiga dessa enheter är, förklarar Felix.

Yannick Bitterwolf, som arbetar inom monteringsteamet, håller med:

– När man läser och lyssnar på rapporter från intensivvårdsavdelningar inser man hur viktiga våra enheter är när det gäller livsuppehållande behandling i situationer som till exempel covid‑19‑pandemin.

Yannick har jobbat hos Getinge sedan 2008, och han tycker att det är en spännande arbetsplats.

– Det är särskilt roligt när jag är involverad i projekt som omfattar tillverkning av nya produkter och jag får chansen att bidra med den erfarenhet som jag har förvärvat här under så många år.

För att kunna möta efterfrågan och minska risken för spridning av viruset har man varit tvungen att lägga till ett tillfälligt extraskift i produktionen.

– Vi gör allt vi kan för att möta efterfrågan på bästa sätt. Jag är stolt över mitt team och vi är fast beslutna att fortsätta att tillverka dessa livräddande enheter på bästa sätt, säger Felix.

Upptäck Getinges Cardiohelp >>

Ansök till Getinge och bli en del av resan mot världens mest pålitliga och respekterade medicintekniska företag >>

Denna information är avsedd för en publik utanför USA. Vid frågor, kontakta din lokala säljrepresentant på Getinge.

Vi är ett fantastiskt team som uppnår otroliga saker tillsammans. Jag gillar särskilt det faktum att vi alltid möter olika utmaningar och hittar bästa möjliga lösningar tillsammans, som ett team.
Felix Wiedmann, Produktionschef