ECMO räddade livet på Mateusz när han bara hade 1 procents chans att överleva

När Mateusz Rambacher blev så allvarligt sjuk att han bedömdes endast ha 1 % chans att överleva vände sig läkarna till extrakorporeal membranoxygenering, ECMO. Idag, ett år senare, planerar Mateusz att springa en halvmara och dansa på sitt eget bröllop.

Förra året fick orden carpe diem en helt ny innebörd för Mateusz Rambacher. Han hade testat negativt för covid-19 två gånger, men blev trots det allt sämre och tvingades söka akutvård i slutet av 2020.

– Jag hade hög feber, kunde inte sluta kräkas och hade stora andningssvårigheter. Efter några dagar började jag till och med förlora medvetandet. På sjukhuset visade det sig att jag trots allt hade det fruktade viruset, berättar Mateusz.

Han minns väldigt lite från de följande veckorna eftersom han var så allvarligt sjuk att läkarna bedömde att chansen att de skulle kunna rädda hans liv endast var 1 %. Efter att ha uttömt alla andra alternativ satte de sin förhoppning till ECMO-behandling, en metod som syresätter blodet utanför kroppen när lungorna inte längre klarar av den uppgiften.

– Under tiden som min kropp kämpade för sitt liv hade mina lungor stöd av ECMO-maskinen. Jag känner sådan tacksamhet mot det medicinska teamet och personerna på Getinge som bygger denna maskin. Utan den hade jag inte överlevt.

Det första Mateusz minns från sitt uppvaknande var en trevlig sjuksköterska iförd ett färgglatt hårskydd. Han insåg snabbt att han inte visste var han var, vad som hade hänt eller ens vem han var.

– Gradvis insåg jag att det hade gått en och en halv månad och att jag hade sovit mig igenom hela julen. Jag var ledsen, arg, förvirrad och samtidigt ändå glad. Humörsvängningarna var förknippade med många olika stunder och känslor, det är svårt att beskriva.

Mateusz var tvungen att vara kopplad till en ventilator i nästan tre månader och en del av den tiden var han i koma. Den långa vägen till återhämtning låg fortfarande framför honom.

– Det fanns perioder då jag var vaken men inte kunde prata, vilket var fruktansvärt. Koman ledde även till rörelsemässiga komplikationer, skador på fibularnerven orsakade en så kallad ”droppfotseffekt”. Rehabpassen var väldigt plågsamma och i det avseendet är jag fortfarande inte helt återställd. Även om mina lungor blev bättre är de fortfarande inte i toppform.

Sett till möjligheten att överleva – vilken bedömdes vara endast 1 % – är Mateusz mycket tacksam över att vara vid liv i dag. När han skrevs ut från sjukhuset i maj 2021 samlades hans familj, släkt och vänner och såg till att Mateusz fick fira jul till slut.

– Att få livet tillbaka på det här viset har förstås förändrat min syn på många saker. Idag njuter jag av livet så mycket jag kan varje dag och är tacksam för varje andetag. Allt och alla som bidrog till att rädda mig förtjänar en enorm uppskattning, respekt och tacksamhet.

När han ser framåt ger Mateusz inte sina lungor och ben något annat alternativ än att fortsätta bli bättre och bättre.

– Mot alla odds kommer jag att springa en halvmara senare i år. Och viktigare ändå – jag har bestämt mig för att dansa massor på mitt eget bröllop, säger han och ler.

Läs mer om Getinges ECMO-lösningar >>

Denna text är avsedd för en publik utanför USA.

Mateusz Rambacher