En stark historia av att bygga operationsbord i världsklass

I Getinges fabrik i Rastatt, Tyskland, har medarbetarna byggt operationsbord i årtionden. Här får vi höra några av dem berätta hur det är att skapa en av de mest centrala produkterna i operationssalen.

Getinges operationsbord som skapas i Rastatt-fabriken i Tyskland är moduluppbyggda, ergonomiska, och kan användas inom flera olika kirurgiska discipliner såsom allmänkirurgi, ortopedi, traumakirurgi och bildstyrd kirurgi. Det finns ett brett tillbehörssortiment som möjliggör optimal patientpositionering.

– Vi har ett stort och passionerat team som arbetar med dessa produkter. För oss är det viktigt med teamwork, att vi har en ständigt pågående utveckling och att vi når våra gemensamma mål, säger Benedikt Wisser, som har arbetat på Getinge i åtta år och i dag är chef för monteringslinjen.

Han förklarar att de senaste åren har varit extra utmanande för teamet eftersom man har tvingats arbeta i en mycket ovanlig och begränsande situation på grund av den pågående pandemin.

– Även om det har varit tuffa tider och vi inte har haft möjlighet att arbeta hemifrån, har vi ändå jobbat vidare för att kunna leverera våra välbehövliga lösningar i världsklass till medicinska team runt om i världen.

Sebastian Huegli, som är chef för Surgical Workflows Operations i Rastatt, håller med:

– När det har behövts har vi till och med lyckats öka produktionen trots omständigheterna. Vi arbetar längs hela värdekedjan och undviker att jobba i silos. Våra kunders behov har högsta prioritet, samtidigt som vi ständigt arbetar för att upprätthålla kvaliteten och söker efter nya metoder för att bli ännu bättre. Alla gör ett bra jobb – vi har många talanger som arbetar tillsammans för att uppfylla behoven.

Två av dem är Julian Enderle och Sebastian Falk. Julian började på Getinge redan 2009 som trainee och är i dag Team Speaker för en av arbetsgrupperna på monteringslinjen.

– Min pappa jobbar här och det gjorde faktiskt även min farfar, så jag är tredje generationen i min familj som bygger Getinges operationsbord. Jag är stolt över att vara en del av företaget. För mig känns det som en familjetradition, säger Julian och ler.

I egenskap av Team Speaker arbetar han också för att förbättra teamarbetet i gruppen. Han drivs av att ta fram lösningar på eventuella utmaningar som kan dyka upp.

– Jag försöker alltid göra saker och ting bättre. Vi har ett nära samarbete med FoU-teamet och när vi har idéer om förbättringar på fabriksgolvet tar vi alltid upp dem för vidare diskussion.

Sebastian Falk började som tekniker på monteringslinjen och är i dag teamledare för leveransplanering.

– På Getinge har du fantastiska karriärmöjligheter. Om du har ambitioner är du definitivt på rätt plats för att få chansen att utvecklas.

Hans position är central eftersom han samarbetar med många team för att se till att allt material finns på plats när det behövs. Det har varit en utmaning under pandemin.

– Vårt arbete har stor inverkan på servicen till våra kunder. Att arbeta med leveransplanering innebär ett konstant lärande och jag har aldrig en tråkig stund på jobbet, säger han.

De är alla överens om att det är givande att arbeta med produkter som spelar en så viktig roll för att rädda människors liv över hela världen:

– Operationsbord av toppkvalitet så som Alphamaquet 1150, Alphamaxx och Otesus har tillverkats här i årtionden, så vi har en stark historia. De är välkända på sjukhus över hela världen, men också välbekanta för människor här i Rastatt där vi är en viktig arbetsgivare.

Läs mer om Getinges operationsbord >>

Denna text är avsedd för en publik utanför USA.

Sebastian Huegli, chef för Surgical Workflows Operations på Getinge i Rastatt